Economie

Honden in heel Europa eten vlees van Renske

CUIJK – Tussen de grote jongens die diervoeders verkopen –zoals Mars (van bijvoorbeeld het merk Royal Canin), Nestlé (Bonzo) en Colgate (Hill’s)– zitten „heel veel kleintjes.” Eén daarvan is Renske, een bedrijf voor natuurlijke diervoeding.

25 September 2012 09:52Gewijzigd op 14 November 2020 23:21
Foto Erik van ’t Hullenaar
Foto Erik van ’t Hullenaar

Terwijl de grote merken zo’n 80 procent van de markt in handen hebben, is Renske uit Cuijk goed voor „misschien een half procent”, schat Jan van den Berg, echtgenoot van Renske van den Berg, die twintig jaar geleden begon met het bedrijf. Maar de grote Mars is klant van Renske. Mars koopt er grondstoffen voor diervoeding: omega 3-vetten, afkomstig uit lijnzaad dat is gegroeid in het hoge, koude noorden van Canada. Stapels bruine zakken liggen klaar in de opslagruimte in Cuijk.

Een van de producten die Renske verkoopt, heet GoldDust: een voedingssupplement voor honden, vol oliën en vetten. Variant nummer 3 (goed voor gewrichten) zit in zakken van 500 gram, ziet er geel en poederig uit en ruikt vissig. Het stofje –dat bestaat uit onder andere lijnzaad, groenlipmosselextract, gezuiverde visolie en salie– heet niet voor niets zo. Voor Renske is omega 3 goud waard.

In alle producten van de diervoederfabrikant uit Cuijk zit ten minste 5 procent pure omega 3. Dat onderscheidt het voer van andere merken, stelt Renske van den Berg. „Veel diervoeding bevat gewoon te weinig omega 3-vetzuren. Er moet 0,04 procent in zitten om het op de verpakking te mogen zetten, en dus doen fabrikanten dat er ongeveer in. Maar bij een normaal stressniveau heeft een hond 5 procent nodig.” Een tekort aan omega 3 kan leiden tot een scala aan klachten, volgens Van den Berg: van druk gedrag en extra verharen tot nachtblindheid.

Van den Berg en haar man raakten geïnteresseerd in voeding toen ze golden retrievers fokten en ermee naar tentoonstellingen gingen. „Van een nestje hadden we 1000 gulden over, en dat heb ik aan voer uitgegeven dat ik uit Engeland liet komen. Daar kóken mensen trouwens zelf voor hun honden. Ik heb er bazen in grote pannen vlees zien staan roeren.”

Ze verdiepte zich in voedingsleer, volgde een studie in Barneveld en bracht vers voer uit Engeland in de rest van Europa op de markt. Toen de fabrikant na vijf jaar het heft zelf weer in handen wilde nemen, zonder de Nederlandse importeur als tussenpersoon, was het „erop of eronder” voor het bedrijf uit Cuijk. „We hadden net grond gekocht, voor een nieuwe loods en voor dit kantoor”, zegt Renske van den Berg. „Eronder kón niet.”

De Van den Bergs klopten aan bij de concurrent van hun oude leverancier in Engeland. Ze stelden voor hun dierenvoer op het vasteland aan de man te brengen. „Maar ik wil mijn naam erop”, bedong Renske. Dat gebeurde. Renske werd een merk; haar teckel Side kreeg een ereplek op de verpakking. Dat was eind 2007. Anno 2012 worden in Europa dagelijks 1,5 miljoen pakjes verkocht van Renskes bekendste product: 400 gram vacuüm verpakt vers vlees, met kip of lam, kalkoen en eend, vis, eend en konijn. Het vlees is gestoomd, maar het heet vers omdat het binnen drie uur nadat een dier werd geslacht is verwerkt.

Honden die slecht eten, eten dít waarschijnlijk wél. Het lijkt op wat ze in de natuur zouden binnenkrijgen, zegt Van den Berg. „Daar zou een hond zijn prooi begraven, en een paar dagen later opgraven: dan is het vlees licht verteerd. Voor pups kauwen moederhonden het eten voor. Gestoomd vlees lijkt daarop.” Een deel van het vlees voor Renskeproducten –voor de nieuwe verpakkingen van 100 gram– komt op dit moment uit een fabriek in Spanje die aan het water staat. Daar wordt tonijn verwerkt voor menselijke consumptie. Het rode spiervlees gaat in hondenvoeding. Brokken van Renske komen uit een fabriek in Duitsland. Ook daarin zit vlees dat is goedgekeurd voor menselijke consumptie.

Voordat een fabrikant producten gaat maken voor Renske, gaat Van den Berg met haar recept naar een voedingsdeskundige van zo’n fabriek. Dan overlegt ze over haar wens én over wat haalbaar is. Eens maakte ze mee dat een fabriek maar een klein deel van de omega 3-vetten die Renske aanleverde daadwerkelijk verwerkte in de Renskeproducten. „Dat merkte ik direct. Honden kregen weer dezelfde klachten als vóórdat ze ons eten kregen.”

Renske heeft een plek veroverd in de miljoenenbusiness van diervoeders door te beginnen bij de consument, zegt Van den Berg. Op beurzen praat ze persoonlijk met klanten. Haar naam, adres en portret staan op de verpakkingen. „Ik blijf in het circuit waar mensen hun hond liefhebben”, zegt ze. „Ons streven is dat honden steeds ouder worden, net als mensen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer