Recensie: Geestelijke koorwerken van Mendelssohn
Binnen het oeuvre van Mendelssohn neemt de geestelijke koormuziek een prominente plaats in: hij componeerde ten minste 67 koorwerken, variërend van korte koraalzettingen tot en met grote oratoria (”Elias”, ”Paulus”, ”Christus”).
Het gerenommeerde Kammerchor Stuttgart heeft deze werken in de loop der jaren op tien cd’s vastgelegd, die nu in één box met goed gedocumenteerd cd-boekje worden uitgegeven.
In grote lijnen is te constateren dat dirigent Bernius van 1983 (de eerste opname) tot en met 2008 (de laatste opname) voor een lijn kiest waarbij hij de verworvenheden van de oudemuziekbeweging integreert in Mendelssohns romantische koorwerken. De strijkers van het orkest (moderne instrumenten) spelen overwegend non-vibrato, de frasen worden op ‘barokke’ wijze uitgearticuleerd en de tempi in de vroege opnamen zijn soms pittig hoog, zoals we vaker zien bij opnamen uit de jaren tachtig van de ‘nieuwe authentieke uitvoeringspraktijk’. Er valt echter ook een ontwikkeling waar te nemen: naarmate de opnamen nieuwer worden, zingt het koor de frasen steeds meer legato en is de koorklank in positieve richting ontwikkeld.
De eerste cd bevat onder meer de hymne ”Hör mein Bitten”. Deze cd valt even wat tegen. Mijns inziens zitten solist en ensemble niet geheel op één interpretatielijn en is de opname (1983) geluidstechnisch niet geheel in balans. Daarna is het echter genieten. Ontroerend is de uitvoering van Psalm 42 (”Wie der Hirsch”). De recentste opnamen blinken uit in doorzichtigheid en aandacht voor detail. Voor mij wordt het ideaal bereikt in Psalm 95, waar de erfenissen van de oudemuziekbeweging en de Duits-romantische traditie met elkaar worden verweven.
Felix Mendelssohn Bartholdy – Geistliches Chorwerk – Kammerchor Stuttgart – Frieder Bernius; Carus (83.020); 10-cd; € 49,95; www.carus-verlag.com
uit: Lobgesang, opus 52
uit: Hymne, opus 96
uit: Sieben Psalmen nach Lobwasser