Recensie: Harm Hoeve in Bolsward
Creatieve en toegankelijke bewerkingen in een romantische stijl, daarnaar streeft Harm Hoeve op zijn tweede cd met eigen koraalbewerkingen, opgenomen in de Martinikerk in Bolsward.
Pedaal, hoofd- en rugwerk van het beroemde orgel dateren van 1781 (Hinsz), het bovenwerk van 1861 (Van Dam). Romantici als Hoeve moeten het dus vooral van het bovenwerk hebben. Zo speelt de snelle tremulant een prominente rol. Daarmee staat hij in de traditie van organisten als Asma en Mulder, bij wie hij ook qua stijl vaak naadloos aansluit. Met de toegankelijkheid zit het dus wel goed.
Hoeve houdt van uitgesproken gevoelens: contrastrijk, maar daardoor nogal voorspelbaar, ook in de registraties, de harmonieën en de speeltrant. De Fantasie over Psalm 42:3 en 5, met tien minuten het langste stuk van de cd, opent met een boeiend, somber motief in het pedaal, klinkend als de inleiding van een passacaglia. Die komt er niet, want allengs volgt een canon à la Asma, met de tegenstem in grote hoogte tegenover de Cornet. Vers 5 krijgt een zeer luide, toccata-achtige verklanking, fragmentarisch en vol met sequenzen, die ook elders veelvuldig hoorbaar zijn. Het is de vraag of hij hier, gezien de waardigheid die de psalmen vragen, voldoende maat houdt. Hetzelfde geldt voor Psalm 75, 89, 100 en ”Veilig in Jezus’ armen”.
Als Hoeve kiest voor een consequent uitgewerkte vorm is hij op z’n best. De aardige variaties over ”Mijn Vader, dank u wel” krijgen de sound van een negrospiritual, en het middendeel van het Grand Choeur over ”Van U wil ik zingen” levert een fijne canon van fluiten en tongwerk op.
Hoeve brengt een laagdrempelige, vaardig volgespeelde cd voor een niet te veeleisend publiek.
Eigen koraalbewerkingen – Harm Hoeve – Hinsz-orgel Martinikerk Bolsward; Excellent Recordings (ER 102412); € 14,95; www.bestelmuziek.nu
Harm Hoeve, orgel
Harm Hoeve, orgel
Harm Hoeve, orgel