Recensie: Complete Franck door Falcioni
De werken van César Franck op een Italiaans orgel. Komt dat wel goed? De virtuoze speelman Adriano Falcioni, titularis van de St.-Lorenzkathedraal in Perugia, probeert er het beste van te maken met wat hij noemt ”de integrale orgelwerken” van César Franck.
Integraal betekent hier de twaalf grote werken: Six Pièces, Trois Pièces en Trois Chorals, in navolging van de ”integrale” door Jeanne Demessieux (FECD155/156). De ontbrekende (grote) Pièce en La, de drie kleine Offertoire(s) sur un Noël Breton en het Andantino pasten niet meer op de dubbel-cd. Hoe compleet is dan compleet?
Voor wat de twee cd’s bevatten toog Falcioni naar de basiliek van St. Maria in Angeli (Assisi), waar Mascioni in 1961 een 88 stemmen groot orgel bouwde. Over de dispositie laat het booklet ons in het ongewisse. Merkwaardig genoeg staat die op de website van Mascioni wel, maar die is alleen te zien als je je (gek genoeg) daarop abonneert.
Het tekstboekje levert wel een beknopte beschrijving in het Engels en het Italiaans van de opgenomen werken van César Franck.
De kleurrijke vierklaviers orgelreus van Mascioni leunt sterk aan tegen de voor Franck geëigende klank van het Cavaillé-Collorgel, zeker in het Cantabile, maar in de grote werken mist het orgel toch wat breedte en diepte.
Falcioni zet, net als Demessieux, deze drie grote Franckcycli in een fors tempo neer: 148 minuten. Bram Beekman doet er in het Franse Perpignan ruim zeventien minuten langer over (LBCD91-93), een tempo dat mij meer rust geeft. Vooral in het Premier en Deuxième Choral is Falcioni een ware snelheidsmaniak.
Toch mag deze ”Italiaanse Franck” er best zijn.
Franck – Complete Organ Music – Adriano Falcioni; Brilliant Classics (94349); 2-cd; € 9,99; www.brilliantclassics.com
Adriano Falcioni, orgel
Adriano Falcioni, orgel
Adriano Falcioni, orgel