Economie

Liberalisering stroommarkt leidt tot chaos

De liberalisering van de stroommarkt voor het midden- en kleinbedrijf verloopt chaotisch. Vanaf 1 januari 2002 zijn circa 65.000 bedrijven af van de verplichte winkelnering bij de regionale distributeur. Veel switchers krijgen brieven van hun netbeheerder dat ze niet over kunnen stappen vanwege allerlei ’problemen’. Kwade opzet, menen de overlopers.

ANP
16 January 2002 07:30Gewijzigd op 13 November 2020 23:22

„Onzin”, stelt een woordvoerder van Eneco. Het energiebedrijf wordt samen met concurrenten Nuon en Essent genoemd als kwade genius. „De netbeheerder is onafhankelijk. Hij krijgt toch wel betaald voor het gebruik van zijn net en het zal hem dan ook worst zijn wie de stroom levert. Het probleem is of het opzegtermijn of de nieuwe leverancier is niet op tijd bekend bij de netbeheerder”, aldus de zegsman van Eneco.

Ook bedrijven die hun zaakjes wel op orde hebben krijgen brieven, reageert G. Wyfker van Metaalunie. Hij is al ruim een jaar bezig de leden van deze branchevereniging te helpen aan nieuwe stroomcontracten. Inmiddels heeft driekwart van de mkb-metaalbedrijven gekozen voor nieuwkomer Spark Energie. Landelijk wisselde 10 tot 20 procent van leverancier. Wyfker: „Het ging moeizaam. Grofweg een kwart van de overstappers kreeg een brief van het netbedrijf met bezwaren.”

Het gaat om brieven met allerlei varianten op het thema ’dat gaat mooi niet door’, aldus Wyfker. „Het beleid van de energiebedrijven is acacadabra. Ze staan immers voor een voldongen feit. Ons advies: negeer die brief. We werken eraan op hoger niveau.” Hij zet vraagtekens bij die onafhankelijkheid van de netbedrijven. „Het lijkt kwade opzet.” Ook stroomhandelaar Holland Power Energy klaagt over tegenwerking.

De zegsman van Nuon bestrijdt het beeld dat oud-monopolisten de liberalisering frustreren. „Wij hebben hiervoor gewaarschuwd: deze markt is ingewikkelder dan de telecommarkt.” Hij legt uit dat er in het administratieve traject „van alles” mis kan gaan. De nieuwe leverancier moet een verzoek tot ruilen indienen bij het speciaal opgerichte Energy Clearing House. Hier moet het ook de gegevens van de klant opvragen.

„Als deze klantgegevens al niet kloppen, gaat de switch niet door. Of het oude contract is opgezegd per 1 januari en het nieuwe gaat in op 1 februari. Dan komt er dus een, zeer nette, brief van de netbeheerder met de oplossing.” Zo biedt Nuon alleen aan in januari nog te leveren zonder nieuw opzegtermijn van zes maanden. Eneco stuurt een brief waarin het oude contract stilzwijgend wordt verlengd als niet binnen twee weken wordt gereageerd. Wyfker zucht: „Wij dus weer als een gek verklaringen rondsturen”.

Hoe groot de chaos is, wordt pas duidelijk als eind januari de facturen op de mat vallen. „Pas dan is zeker of de switch is gelukt. Als er een rekening van de oude leverancier bijzit, moet de klant gewoon even bellen”, aldus de woordvoerder van Nuon. Hij smeekt de politiek de markt voor huishoudens niet versneld per 1 januari 2003 in plaats van 2004 vrij te geven. „Nu gaat het om 65.000 klanten dan om miljoenen. Wij hebben meer tijd nodig.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer