Binnenland
NS wijzigt beleid na standje CBP
DEN HAAG (ANP) – De NS gebruikt de persoonsgegevens van ov-chipkaarthouders niet langer voor marketingdoeleinden. Het bedrijf heeft het beleid aangepast na onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
28 August 2012 10:50Gewijzigd op 14 November 2020 22:51
Het CPB constateerde onlangs dat de NS een gedetailleerd beeld van het reisgedrag van ov-chipkaarthouders vastlegde, zonder hiervoor toestemming te hebben van de reizigers. De NS overtrad daarmee de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
In 2008 formuleerde het CBP voorwaarden waaronder persoonsgegevens uit het ov-chipkaartsysteem voor marketingdoeleinden gebruikt mochten worden. De NS legde volgens het CBP vast wie op welk tijdstip waar reisde ten behoeve van de marketingactiviteiten.
Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl