Economie

Tele2 gaat concurrentie aan via glasvezel

DIEMEN (ANP) – Telecomaanbieder Tele2 gaat vanaf deze week voor het eerst glasvezel abonnementen aanbieden aan consumenten. In november worden de eerste klanten aangesloten. Dat meldde het bedrijf zondag aan het ANP.

27 August 2012 08:13Gewijzigd op 14 November 2020 22:50
Foto ANP
Foto ANP

Het bedrijf wil zijn toetreding tot deze markt langzaam opbouwen en begint daarom met het aanbieden van abonnementen in Leeuwarden, Enschede, Hoofddorp en Almere. „In deze grotere steden denken we op dit moment het meeste potentie te hebben. Klanten die in andere gebieden zitten, kunnen zich aanmelden, maar moeten even wachten”, zei Herwin van der Kamp, directeur consumentenmarkt van Tele2.

Het bedrijf betreedt de markt voor internet, televisie en telefonie via het supersnelle glasvezelnetwerk relatief laat. Marktleider KPN begon zo’n 3 jaar geleden met het groter inzetten op glasvezel. Inmiddels zijn zo’n 1 miljoen huishoudens in Nederland aangesloten op een glasvezelnetwerk.

„We wilden eerst rustig kijken waar de markt heen gaat en eerst veranderingen doorvoeren in ons mobiele aanbod. De introductie van ons mobiele abonnement SmartMix begin dit jaar, werd positief ontvangen. Keuzevrijheid staat hier centraal. Deze lijn willen we doortrekken naar glasvezel”, zegt Van der Kamp.

Tele2 wil klanten standaard een basispakket televisie bieden, internet met een up- en downloadsnelheid van 40 megabit per seconde en zowel mobiele als vaste telefonie voor 42,50 euro per maand. Als klanten bijvoorbeeld extra zenders willen of extra internetsnelheid, betalen ze daar extra voor. „Bij onze concurrenten heb je alleen de keuze alles of niets. Wij willen dat klanten kunnen kiezen.”

Volgens het bedrijf is nu het juiste moment aangebroken voor Tele2 om in glasvezel te stappen, omdat het bekendheid krijgt bij een breder publiek dan alleen de techneuten. „Vroeger was het idee dat glasvezel heel duur en ingewikkeld was. Omdat we steeds meer doen via internet, is er een breder publiek voor glasvezel, maar je moet mensen nog wel aan de hand nemen”, zei Van der Kamp.

Daarom wil het bedrijf een gebruiksklare oplossing bieden. „Als onze monteur de deur uit loopt, weet je meteen hoe ons televisieproduct werkt, is het idee.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer