Winststijging Ahold in „moeilijke omstandigheden”
AMSTERDAM (ANP) – Supermarktconcern Ahold heeft de winst en omzet in het tweede kwartaal weten te verhogen. De onderneming sprak bij de presentatie van de cijfers over „een moeilijk economisch klimaat” dat zowel in Nederland als in de Verenigde Staten Ahold dwong tot veel promotionele activiteiten.
De omzet in het tweede kwartaal kwam uit op 7,7 miljard euro, een stijging van bijna 12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2011. De stijging is bijna 4 procent zonder het effect van wisselkoersen. Het bedrijfsresultaat bedroeg 326 miljoen euro, een stijging van 18,5 procent. Onder de streep hield Ahold 248 miljoen euro over, bijna een kwart hoger dan een jaar geleden. Met uitzondering van het bedrijfsresultaat liggen de resultaten licht boven de verwachting van analisten.
Topman Dick Boer liet weten aanhoudend moeilijke marktomstandigheden te verwachten. Ook zei hij rekening te houden met „het mogelijke effect van stijgende grondstofprijzen”.
In Nederland was er sprake van 5,3 procent omzetgroei. Daarvan kwam 2,4 procent voor de rekening van Bol.com dat na de afronding van de overname in mei voor ruim de helft van het kwartaal bij de resultaten van Ahold werd gerekend.
De winstmarges bij Albert Heijn werden negatief beïnvloed door onder meer prijsacties, aldus Ahold. De reclamecampagne rond het Europees Kampioenschap voetbal noemde het concern „onsuccesvol”.
In de Verenigde Staten waar Ahold het grootste deel van de omzet vandaan haalt, steeg de omzet met ruim 3 procent en wist de onderneming ook marktaandeel te winnen. Hier steeg de winstmarge wel als gevolg van onder meer kostenbesparingen.
In Tsjechië en Slowakije boekte Ahold na twee kwartalen van daling, weer een lichte stijging van de omzet. Netto was er nog sprake van een daling, maar in de winkels die langer dan een jaar open zijn, steeg de omzet met 0,7 procent.