Treinvervoerders doen proef met spitsmijden
UTRECHT (ANP) – Spoorvervoerders NS, Syntus en Veolia onderzoeken of het mogelijk is om de drukte in de spits met financiële prikkels te verminderen. In samenwerking met onder meer de Vrije Universiteit en TNO zijn zij dinsdag begonnen aan een 4 maanden durende proef voor spitsmijden in de provincies Drenthe, Overijssel, Gelderland, en Limburg, en de regio’s Arnhem-Nijmegen en Amsterdam.
„Trajectkaarthouders die buiten de spitsuren treinen, kunnen elke week tot 35 euro aan reisgeld terugkrijgen”, legt een woordvoerder van NS uit. „Het enige wat zij moeten doen is hun vertrek- en aankomsttijd op een speciale smartphone-app invoeren.” Als blijkt dat deze beloning voor een „gedragsverandering” zorgt bij de 600 proefpersonen die zich hebben aangemeld, wordt gekeken of het spitsmijden ook landelijk kan worden ingevoerd.
Volgens NS past spitsmijden in de nieuwe trend van flexibele werktijden. „Veel werknemers krijgen van hun werkgever nu al de gelegenheid om op andere tijden te werken. Wij willen mensen erop attent maken dat zij door buiten de spitsdrukte te reizen comfortabeler naar hun werk kunnen gaan. Dat biedt werknemers bijvoorbeeld de mogelijkheid om ’s morgens de kinderen naar school te brengen”, aldus de zegsman van de spoorvervoerder.
In 2009 is ook al eens onderzoek gedaan naar spitsmijden in de trein. Bij een proef op het traject Utrecht-Den Haag werd het reisgedrag van 124 forenzen bekeken, door hun abonnement tegen vergoeding tijdelijk in te ruilen voor een dalurentrajectkaart. Elke keer dat zij in de spits wilden reizen, moesten de deelnemers dus een toeslag betalen.
Het meest in het oog springende resultaat was toen dat vrijwel alle proefpersonen niet in de ochtendspits hadden gereisd. Dat kwam onder meer doordat een deel van hen vóór de proef ook al buiten de ochtendspits naar het werk ging.
Afgelopen jaren zijn daarnaast verschillende onderzoeksprojecten voor spitsmijden op de weg georganiseerd. De overheid ziet hierin een oplossing voor fileproblemen op drukke snelwegtrajecten.