Metro breidt distributie uit
Het gratis dagblad Metro heeft met ingang van zaterdag het aantal verspreidingspunten flink uitgebreid. Volgens de hoofdredacteur van het blad is de krant, die dit weekeinde voor het eerst met een zaterdageditie kwam, voortaan ook op alle grote postkantoren verkrijgbaar.
Volgens hoofdredacteur J. Dijkgraaf wordt het blad, dat zich voornamelijk op reizigers in het openbaar vervoer richt, nu ook via 160 grote postkantoren verspreid.
De krant is nog in onderhandeling met McDonald’s om ook via de fastfoodrestaurants van deze keten bladen aan de man te brengen. „Metro is al in tientallen vestigingen van McDonald’s te krijgen, maar we willen dat aantal graag uitbreiden”, aldus Dijkgraaf.
Omdat er, in vergelijking met doordeweekse dagen, zaterdags veel minder mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer, is de distributie van de bladen aangepast. „De eerste vier weken wordt de zaterdagkrant in winkelstraten in de tien grootste steden met de hand uitgedeeld aan het publiek”, aldus Dijkgraaf. „Van de totale zaterdagoplage wordt 40 procent op deze manier verspreid.”
De zaterdageditie van het blad, dat vanaf dit weekeinde een nieuw uiterlijk heeft gekregen, verschijnt in eerste instantie in een oplage van 240.000 stuks. Op werkdagen betreft dat 330.000 exemplaren. Dijkgraaf: „In het begin drukken we wat minder bladen voor de zaterdag, maar het is de bedoeling dat we dat langzaamaan wel gaan opbouwen.”