Economie

Ahold-topman hakt in op oude strategie

Aholds nieuwe bestuursvoorzitter, A. Moberg, heeft fors ingehakt op de strategie van zijn voorgangers bij het grootgruttersconcern. „We zijn onze focus kwijt. We hebben geprobeerd om alles te zijn voor iedereen. Dat is duur.” Hoe de ex-topman van Ikea de torenhoge schuldenlast van het door fraude geplaagde Ahold denkt op te lossen, is onduidelijk.

Redactie economie
5 September 2003 10:08Gewijzigd op 14 November 2020 00:32

Bij zijn eerste publieke optreden, donderdag tijdens de aandeelhoudersvergadering in Scheveningen, prees Moberg de sterke punten van Ahold, maar liet fijntjes weten dat dat niet de gewenste concurrentievoordelen oplevert. Hij wijt dat onder meer aan de snelle groei die Ahold onder leiding van de ontslagen oud-topman C. van der Hoeven doormaakte.

Die is er niet in geslaagd de aankopen succesvol te integreren en zicht te houden op de financiën. „We zitten in hypermarkten, compact hypermarkten, supermarkten, gemakswinkels en zelfs in discount. Bovendien hebben we productiefaciliteiten, speciaalzaken en apotheken. Dit gebrek aan focus heeft een grote impact op ons kostenniveau. Onze structuur is te complex.”

Ahold zit diep in de problemen na het bekend worden van fraude bij verschillende dochterondernemingen. In totaal gaat het om ongeveer een miljard dollar waarmee iets niet in de haak is. Na de bekendmaking van de fraude begin dit jaar moesten bestuursvoorzitter Van der Hoeven en zijn financiële man, M. Meurs, het veld ruimen.

Als gevolg van het gerommel moet de boekhouding over 2001 en 2002 worden herzien. Dat blijkt niet mee te vallen. De aandeelhoudersvergadering van donderdag werd na aandringen van de Vereniging van Effectenbezitters gehouden, nadat de beloofde publicatiedatum van 15 augustus niet was gehaald. President-commissaris H. de Ruiter van Ahold bood zijn excuses hiervoor aan.

Het blijkt dat forensische accountantsonderzoeken 750 pijnpunten hebben opgeleverd. Verder bracht lopend onderzoek door accountant Deloitte & Touche nog de nodige kwesties aan het licht. Ahold wil die allemaal uitgezocht zien. „Een monnikenwerk”, aldus De Ruiter. „Dit proces neemt elke dag in beslag, zeven dagen per week en vaak meer dan twintig uur per dag.” De president-commissaris rekent erop dat de jaarcijfers over 2002 nu uiterlijk 30 september bekend zijn. Dat is dan de vierde datum die hiervoor wordt geprikt.

Moberg, die ruim 120 dagen in dienst is en donderdag officieel door de aandeelhouders werd benoemd als topman (ondanks luid protest over de hoogte van zijn salaris), zal niet schromen om orde op zaken te stellen. Dat moet ook wel. Ahold torst als gevolg van de expansie een schuldenlast van zo’n 11 miljard euro. Kredietbureaus beschouwen Ahold hierdoor als risicovol, wat hogere rentelasten op leningen tot gevolg heeft.

Bedrijfsonderdelen die niet presteren, passen volgens Moberg niet binnen het concern. „En gelooft u mij: er zijn geen heilige koeien.” Geruchten als zou Ahold van zijn Amerikaanse dochter US Foodservice af willen, blijken niet waar te zijn. Moberg geeft toe dat het bedrijfsonderdeel „niet in een ideale conditie” verkeert. US Foodservice zal opnieuw worden opgebouwd door een nieuw management.

De grootgruttersacitviteiten van Ahold worden beperkt tot de VS en Europa en dan op „selectieve markten.” Hiermee is de al in gang gezette terugtrekking van bedrijfsonderdelen in Zuid-Amerika en Azië een gegeven. Moberg ziet alleen ruimte voor activiteiten die binnen drie tot vijf jaar leidende marktposities innemen. De supermarkten van het Amerikaanse Stop & Shop en Albert Heijn zullen in de visie van de nieuwe CEO model staan voor de overige winkelformules, waarvan wel het aantal moet verminderen.

Over de manier waarop Moberg Ahold financieel weer op de rails denkt te krijgen, trad hij niet in detail. Alle opties (een aandelenemissie, de verkoop van onderdelen of andere maatregelen) staan open.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer