Economie

„Niet pas schaatsen maken als er ijs ligt”

APELDOORN – Hoewel het hartje zomer is, zijn veel bedrijven al druk doende met de productie voor de komende wintermaanden. „Je kunt niet pas schaatsen maken als er ijs ligt.”

Redactie economie
6 August 2012 09:25Gewijzigd op 14 November 2020 22:30
Hoewel het zomer is, zijn veel bedrijven druk met de productie voor de winter, zoals schaatsenfabriek Viking en chocolademaker Baronie-De Heer. Foto’s ANP
Hoewel het zomer is, zijn veel bedrijven druk met de productie voor de winter, zoals schaatsenfabriek Viking en chocolademaker Baronie-De Heer. Foto’s ANP

Hartje zomer merken ze bij schaatsenfabriek Viking in Almere nog steeds dat de Elfstedenkoorts afgelopen winter hoog opliep.

In Almere wordt extra geproduceerd om de voorraad weer op peil te krijgen. Viking is lang niet het enige bedrijf dat de blik in de zomer al richt op december. Voor je het weet is het sinter­klaas, klinkt het in augustus bij Verkade en Baronie-
De Heer, waar ze chocolade­letters maken.

Jon de Haas, directeur van Viking, vindt het niet zo erg dat er tijdens de koude maanden een flinke bres is geslagen in de voorraad schaatsen. Het is goed voor de stabiliteit van het bedrijf, zegt De Haas. „Na een ijswinter produceren we meer om de voorraden weer aan te vullen. Je kunt niet pas schaatsen maken als er ijs ligt.”

En ook als het niet zo hard vriest en er niet op natuurijs kan worden geschaatst, zijn er voldoende mensen die hun rondjes rijden op de baan en regelmatig nieuwe schaatsen nodig hebben.

Binnenkort gaan bovendien de ijsbanen weer open. De bestellingen uit die hoek komen al binnen bij De Haas, want bezoekers moeten bij de ijsbaan natuurlijk wel schaatsen kunnen huren.

Bij Verkade in Zaandam zijn 
de afgelopen maanden bijna 
5 miljoen chocoladeletters geproduceerd.

Maar er moet nog wel het nodige gebeuren. Al die letters moeten in doosjes. En ook de kartonnen standaards vol letters die klanten vanaf oktober zeker in de supermarkt tegenkomen, komen bij Verkade vandaan, meldt de zegsman van het bedrijf. Melk, puur, wit en met hazelnoot. Het assortiment is al jaren onveranderd.

„Chocoladeletters zijn een traditioneel Nederlands product bij een traditioneel Nederlands feest. Ook de chocoladehandel is een traditionele handel waarin niet zo veel verandert”, legt Jean-Marie van Logtestijn, directeur van Baronie-De Heer, uit.

Bij Baronie is de productie van chocoladeletters in volle gang: 180.000 per dag, om in totaal uit te komen op zo’n 14 miljoen letters. Zestig procent daarvan is van melk­chocolade, 30 procent is puur en 10 procent wit.

De letters M, P en S zijn het meest gewild bij Baronie-De Heer. Bij Verkade, dat sinds 2009 alle chocoladeletters maakt van fairtrade-ingrediënten, zijn de P en S (van Piet of pappa en sint) iets meer in trek dan de M (mamma).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer