„Oldtimer uit bebouwde kom weren”
DEN HAAG (ANP) – Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe. Dat is eigenlijk niet zo best, want ze zijn extra vervuilend. En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto’s, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters.
Dat staat in een stuk van het Planbureau voor de Leefomgeving. De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld waarmee alle oldtimers uit de bebouwde kom worden geweerd, suggereert het bureau.
Het ministerie van Infrastructuur vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn. Doordat de 25-plussers onder de benzineauto’s geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe auto’s. De geïmporteerde oldtimer-dieselauto’s hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.
De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.
„We halen dus met belastingvoordelen het afval van andere landen binnen en verpesten daarmee de lucht in onze steden”, reageert Milieudefensie, dat vindt dat het belastingvoordeel moet worden aangepakt. Volgens de organisatie is het bovendien de hoogste tijd om milieuzones niet alleen voor vrachtwagens maar ook voor vervuilende personenauto’s te laten gelden.