Steeds meer vrouwelijke uitvinders
RIJSWIJK (ANP) – Het aantal vrouwelijke Willy Wortels groeit gestaag. Het Technostartersspreekuur, de hulplijn voor amateuruitvinders, krijgt elk jaar meer dames aan de desk. „Inmiddels zo’n 15 procent”, schat Wouter Pijzel, bedenker van de spreekuren.
„Dat aantal stijgt elk jaar met een paar procent. Al zal het nooit 50/50 worden, want vrouwen zijn genetisch toch anders dan mannen. Ik denk dat de groei eindigt bij 25 procent”, aldus Pijzel.
De gratis Technostartersspreekuren, georganiseerd door de Nederlandse Orde Van Uitvinders (NOVU) en de Kamer van Koophandel, bestaan sinds 2006 en adviseren jaarlijks 800 amateuruitvinders van zo’n 5000 ideeën. Al leidt dat lang niet altijd tot een product in de winkels: slechts 1 tot 5 procent van de ideeën haalt de markt.
Vrouwelijke uitvinders zijn wat succesvoller dan mannen, merkt Pijzel op. „Mannen noemen zichzelf al snel uitvinder, vrouwen zijn nuchterder. Maar gaan ze eenmaal met een idee aan de slag, dan zijn ze fanatieker, serieuzer en staan ze vaker open voor advies. Ik begeleid eigenlijk veel liever een vrouw dan een man.”
Qua ideeën doen de vrouwen ook niet voor de mannen onder. „Aanvankelijk kwamen dames vaak met concrete huis-tuin-en-keukenoplossingen aanzetten, tegenwoordig komen hebben ze net zulke complexe ideeën. Ook maken ze veel apps.” Volgens Pijzel past dat bij een grotere trend: „Vrouwen kiezen tegenwoordig ook vaker voor een technische opleiding. Meestal geen hard-technische studie, maar wel bijvoorbeeld een opleiding Gaming”.
In een spreekuur stelt een coach van de NOVU twee zaken centraal: of een uitvinding een probleem oplost en of de bedenker een goed businessplan heeft. Beide zaken zijn essentieel om succes te boeken, stelt Pijzel.
Veel uitvinders kloppen met dezelfde vragen aan: hoe hij/zij aan geld komt, het idee kan beschermen, een prototype maakt en of het businessplan wel goed genoeg is. „Bij goede ideeën werken we samen met de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Rotterdam. Studenten schrijven dan mee aan het businessplan of voeren marktonderzoek uit.”
Eén van de belangrijkste tips die coaches meegeven, is snelheid. „Heb je een goed idee, wacht dan nooit te lang met de uitvoering. Een gemiddelde uitvinding is best binnen anderhalf jaar op de markt te brengen.” De doortastendheid van de vrouw lijkt daarbij een groot voordeel.