Run op digitale fototoestellen
Digitale fototoestellen winnen pijlsnel aan populariteit. In de eerste zeven maanden van dit jaar gingen ruim 420.000 digitale fotocamera’s over de toonbank, een stijging van 75 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2002.
Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK Benelux Marketing Services. Het bureau gebruikt de gegevens van onder meer de fotovakhandel, elektronicazaken en warenhuizen. Van januari tot en met juli verkochten de ondervraagde winkeliers voor 176,5 miljoen euro aan digitale fototoestellen. Dat is ruim 35 procent meer dan in de eerste zeven maanden van 2002.
Door de grote vraag kunnen consumenten inmiddels kiezen uit een uitgebreid aanbod van digitale fotocamera’s. Dat aanbod blijft uitdijen, waardoor de prijs flink is gedaald. In de onderzochte periode van 2003 betaalden consumenten gemiddeld 392 euro voor een digitaal toestel, een daling van 22,7 procent.
Ondanks de recessie zet de opmars van digitale fototoestellen door, zo verwacht onderzoeker Jan Zwang van GfK Benelux Marketing Services. De verwachting is dat er aan het einde van dit jaar 750.000 fotocamera’s zijn verkocht, wat een omzet van 300 miljoen euro oplevert.
Steeds meer Nederlanders verkiezen een digitaal fototoestel boven een gewone camera. Het voordeel van een digitaal exemplaar is dat de fotograaf zijn opname direct kan terugzien op het scherm en, indien gewenst, de foto opnieuw kan schieten. Vervolgens kan de gebruiker de foto’s in de computer laden, verfraaien en voorzien van teksten.
„Mensen vinden het leuk om op de computer in de weer te zijn met hun foto’s”, zegt verkoopdirecteur Harold Nielsen van GfK PanelServices, dat consumentenonderzoek verricht. Volgens hem leggen de gewone, analoge fototoestellen het op termijn af tegen hun digitale broeders. Vorig jaar daalde het aantal verkochte gewone fotocamera’s al met 30 procent.
Digitale fotografie kent vele verschijningsvormen. Zo komen er steeds meer mobiele telefoons op de markt waarmee bellers kunnen fotograferen of waarop ze een camera kunnen aansluiten. Ook voor deze zaktelefoons groeit de belangstelling, zo blijkt uit onderzoek.
Het aantal verkochte mobiele telefoons steeg van 1,26 miljoen exemplaren in de eerste helft van 2002 naar 1,66 miljoen een jaar later. Dit jaar bevat een gestaag groeiend deel van die zaktelefoons een camera (5 procent) of de mogelijkheid om er een op aan te sluiten (13 procent). Nielsen verwacht dat het aantal cameramobieltjes dit jaar duidelijk toeneemt. „Het gaat heel rap, omdat telefoniebedrijven steeds vaker gratis of voor weinig geld zo’n toestel aanbieden.”
Daarnaast duiken steeds vaker miniatuurcamera’s op aan hangers voor om de nek, in pennen en zelfs in aanstekers. De verkoop daarvan is volgens GfK echter nog minimaal.