Prisme: Messiaen en de jaren 30
Drie organisten maakten in de Ste. Trinité in Parijs de dubbel-cd ”Prisme”, waarop ze muziek van Olivier Messiaen en diens tijdgenoten uit de jaren 30 in Frankrijk spelen.
Anton Doornhein (organist Het Steiger te Rotterdam), Hans van Gelder (organist te Barendrecht en Rotterdam) en Arjan Versluis (organist te Sliedrecht) bespelen het Cavaillé-Collorgel van de Parijse Ste. Trinité, het instrument waarop Messiaen zelf van 1931 tot 1992 speelde.
Hans de Gelder is de geestelijk vader van het cd-project. Hij maakte in de jaren zestig voor het eerst kennis met het werk van Messiaen. „Zijn muziek had op mij van meet af aan een sterke en weldadige werking”, aldus de organist. De Gelder ging verschillende keren naar Parijs om de componist te horen.
Na „vele jaren lezen, luisteren en zelf vertolken” vond De Gelder in 2010 de tijd rijp om een Messiaenproject vorm te geven. Hij nodigde twee bevriende collega’s, Anton Doornheim en Arjan Versluis, uit om mee te doen. Het resultaat van hun inspanningen is deze cd.
De dubbel-cd is mede een eerbetoon aan Claire Delbos (1906-1959), de eerste echtgenote van Messiaen. Haar orgelwerken werden voor zover De Gelder kon nagaan niet eerder op cd gezet. Doornheim speelt naast werken van Delbos bekende en minder bekende composities van Daniel-Lesur, Jolivet, Migot, Langlais en Dupré. Hans van Gelder vertolkt delen uit Messiaens ”Les corps glorieux” en ”Le banquet céleste”. Ook speelt hij twee koralen van Tournemire. Arjan Versluis improviseert in de stijl van Messiaen.
Prisme: Olivier Messiaen et les années 30 – Anton Doornhein, Hans van Gelder et Arjan Versluis, orgue Cavaillé-Coll Ste. Trinité Paris; D.E. Versluis Classical Music Productions (DEV-ME1033); 2-cd; € 29,95; www.deversluis.nl
Anton Doornhein
Anton Doornhein
Arjan Versluis
Hans van Gelder