Koninklijk Huis

Prinses Máxima kiest graag voor Delvignehoed

Elegant en excentriek. Chic en casual. De kledingstijl van prinses Máxima is niet onder één noemer te vangen. Al heeft ze haar voorkeuren; de prinses kiest opvallend vaak voor een outfit van de Belgische couturier Edouard Vermeulen en een bijpassende hoed van ontwerpster Fabienne Delvigne.

Corine Bruggink
25 June 2012 21:03Gewijzigd op 14 November 2020 21:48
Foto ANP
Foto ANP

Een beige top en rok met een hoed in roze-beige sisal. Daarmee stal prinses Máxima ruim een week geleden op het huwelijk van nicht Carolina de show. Edouard Vermeulen van modehuis Natan tekende voor de kleding, Fabienne Delvigne voor de hoed. Niet verrassend; Máxima koos de afgelopen tien jaar tientallen keren voor een combinatie van de Belgische ontwerpers.

Reden? De prinses voelt zich prettig in de vrouwelijke, elegante stijl die Vermeulen creëert. Zijn geheim? De haute couture heeft eenvoudige vormen en rijke materialen. Niet te trendy, wel draagbaar en een beetje tijdloos. De hoed als blikvanger maakt de outfit af. Of beter: is hoofdzaak.

Via schoonzus Laurentien maakte Máxima ruim tien jaar geleden kennis met de Belgische hoedenontwerpster Fabienne Delvigne. Laurentien droeg tijdens haar burgerlijk huwelijk met prins Constantijn in 2001 voor het eerst een hoed van haar hand. Het was tegelijk de eerste Delvignehoed die in Nederland werd gedragen.

Prinses Máxima bezoekt Delvigne met regelmaat in haar Brusselse atelier. De hoeden van de ontwerpster worden nauwkeurig afgestemd op de ensembles van Vermeulen. De keuze in ontwerp is reuze; van kokette dop- en klokhoedjes tot uitbundige breedgerande exemplaren, van brave baretten tot sierlijke strikken. In poeder-, zand- en pasteltinten en vrolijke, vlammende kleuren. Gemaakt van gestikt stro, bananenvezel, paardenhaar en riet. Maar ook tule, voile, sisal, velours, mohair, tweed en vilt, kunstig afgewerkt met parels, pailletten, kralen en kristal. De collecties krijgen van Delvigne namen die klinken als een klok: ”Een zoete droom”, ”Ochtendwandeling in de herfst”, ”Wandeling aan zee”, ”The Charming Lady”.

Voor elke gelegenheid ontwerpt Delvigne de juiste hoed voor Máxima. Met een flamboyante zalmroze hoed trok de prinses bekijks tijdens het huwelijk van de Spaanse kroonprins Felipe. Delvigne stemde de hoed ‘zonder einde’ af op Máxima’s zwierige outfit. Het hoofddeksel kreeg de Spaanse persprijs ”mooiste hoed”. Tijdens de doop van dochter Alexia verraste Máxima opnieuw met een typische Delvigne: een gedurfde zilvergrijze hoed met een enorme bloem.

Felrode baret

Krijgt de prinses wel eens kritiek op haar kledingkeuze van modehuis Natan, zoals haar veelbesproken leren outfit met dito laarzen tijdens de uitreiking van popmuziekprijzen in 2010, over haar hoeden wordt beduidend minder gediscussieerd.

Over smaak valt niet te twisten. Máxima’s verschijning op Koninginnedag 2004 bracht de gemoederen in beweging. De prinses droeg een blauw spijkerjasje en een felrode baret. Te casual, volgens conservatieven, en een prinses onwaardig. Top, riepen modekenners in koor. Máxima ontketende een ware rage; de rode baretten waren in no time uitverkocht. Hetzelfde gold voor de beige Borsalino, een sportieve vilten hoed, die prinses Máxima vorig jaar tijdens Prinsjesdag droeg.

Met de royale knalrood-roze hoed die ze tijdens het kerkelijk huwelijk van neef Pieter-Christiaan met Anita droeg ging de prinses volgens criticasters over de top. Het hoofddeksel met buitenproportionele afmetingen ontnam de mensen in de kerk achter de prinses elk zicht.

Hoe dan ook, elegantie kan de prinses niet ontzegd worden. Ze draagt Delvignes blikvangers met stijl. En het moet gezegd worden: ze staan haar stuk voor stuk.


Fabienne Delvigne: klant is koning

Als klein meisje droomt ze ervan. De Belgische Fabienne Delvigne (48) wil hoeden ontwerpen en maken. Na haar studie marketing neemt de creatieve Delvigne een besluit. Ze volgt haar hart en wijdt zich volledig aan haar passie voor hoedenmode.

In 1987 start Delvigne haar eigen atelier, Fabienne Delvigne Créations. De Belgische wil met haar exclusieve hoeden de elegantie van een vrouw benadrukken. „Het belangrijkste is dat een hoed je gezicht flatteert; je blik en glimlach onderstreept.”

Delvignes creaties slaan aan. Binnen de kortste keren breekt ze door in het hart van de high society. Ook de Belgische koninklijke wordt fan. In 1995 draagt koningin Paola voor het eerst een Delvigne. Koningin Sylvia van Zweden en dochter Victoria volgen, net als groothertogin Maria-Teresa van Luxemburg. In 2001 krijgt Delvigne van koning Albert de titel hofleverancier.

Bij Delvigne is de klant letterlijk en figuurlijk koning. De ontwerpster gaat voor kwaliteit. Zowel in de exclusiefste materialen en fijnste stoffen als in ontwerp. Elke hoed wordt met de hand gemaakt en is dus uniek. Delvigne is een vrouw van de praktijk; ze werkt niet met schetsen, maar werkt naar eigen zeggen als een beeldhouwer. „Ik creëer een hoed in mijn hoofd, zonder te tekenen. Ik fantaseer en drapeer ’m op mijn eigen hoofd, zodat ik voel wat er moet gebeuren.”

De formule van een Delvignehoed? „Elegant en klassiek, met een vleugje originaliteit.” En voor elk wat wils: „Van uitzinnig braaf tot excentriek.”

Delvignes modehuis is inmiddels ook gespecialiseerd in tassen, zijden bloemen en juwelen. Ze werkt nauw samen met beroemde couturiers, onder wie landgenoot Edouard Vermeulen van modehuis Natan.

Hautecouturehoeden blijven Delvignes hoofdzaak. Ze maakt ze met liefde –„het zijn een beetje mijn kinderen”– en geniet van dankbare –al dan niet koninklijke– klanten. „Niets mooier dan dat zij hun hoed dragen zoals het hoort. Met een hoed is een vrouw op haar mooist.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer