Vergeving verbetert werksfeer
Werksfeer is niet de eerste focus van mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Maar uiteindelijk bepaalt de werksfeer grotendeels of mensen met plezier naar hun werk gaan. Spijt betuigen en vergeven zouden daarom een vast onderdeel moeten zijn van de bedrijfscultuur.
Bijna 75 procent van de christenen richt zich, volgens recent onderzoek van Van Dam Loopbaanbegeleiding, vooral op de inhoud van de baan. Toch is de sfeer op de werkvloer van grote invloed op de prestaties van een bedrijf of organisatie, het ziekteverzuim en het verloop van personeel.
Als de sfeer slecht is, dalen de resultaten en neemt het ziekteverzuim toe, net als het verloop van personeel. Werksfeer is een belangrijke reden voor werknemers om te blijven of een nieuwe baan te zoeken. Twee van de vijf van de Europese werknemers vinden de werksfeer slecht en teleurstellend. Er is dus veel te winnen.
Het leiderschap in een bedrijf is bepalend voor de sfeer. Leiders zetten de toon en bepalen wat de norm is. Zij hebben een voorbeeldfunctie voor hun werknemers, maar die hebben natuurlijk ook hun eigen verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een goede werksfeer.
Aanspreekbaar
Een leidinggevende kan de werksfeer op verschillende manieren positief beïnvloeden. Het is allereerst nodig dat de leidinggevende aanspreekbaar is, zijn (of haar) fouten erkent en verantwoordelijkheid neemt. Verder is het van belang dat een leidinggevende zijn werknemers ruimte geeft, maar ook moet hij duidelijk zijn en zorgen voor structuur. Oog hebben voor de ander en regelmatig waardering uitspreken, zijn van niet te onderschatten belang in de relatie tussen werknemer en leidinggevende. Last but not least betekent een prettige werksfeer dat de leidinggevende spijt betuigt als er iets verkeerd is gegaan en dat hij gemaakte fouten kan vergeven.
Uiteindelijk heeft iedereen die op de werkvloer rondloopt, invloed op de werksfeer. Daarom is het wijs om eens bij jezelf na te gaan hoe het zit met je houding. Durf je je eigen fouten te erkennen en spijt te betuigen? Ben je bereid je collega of leidinggevende te vergeven als er iets misgaat?
Verantwoordelijkheid
Vergeven begint bij het erkennen van fouten. Je neemt de verantwoordelijkheid op je voor je eigen handelen en de gevolgen daarvan. Het is nu eenmaal een feit dat er dingen mislukken, ook op de werkvloer. Dat kunnen praktische fouten zijn, maar ook blunders in de communicatie. De eerste stap is dat je erkent dat er iets misging en dat dit niet prettig was voor je collega. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je de bewuste fout opzettelijk hebt gemaakt.
Niet iedereen komt zelf tot het inzicht dat er dingen niet goed gaan. Verantwoordelijkheid nemen betekent in dat geval ook dat je je collega of leidinggevende daarop wijst. Met het doel van een betere werksfeer in het achterhoofd is het vanzelfsprekend dat je dit op een duidelijke, maar liefdevolle manier doet. Gebruik geen verwijten of scheldwoorden, maar stel bijvoorbeeld een vraag: „Realiseer je je wel dat dit betekent…?”
Nadat de fouten zijn erkend en er excuses zijn aangeboden of vergeving is gevraagd, is er ruimte voor verzoening.
Vergeving betekent vrijspraak, opnieuw beginnen zonder de last van het verleden. Soms heb je die vrijspraak zelf nodig, een andere keer kun je die geven. Wanneer je je dit goed realiseert, is het gemakkelijker om je collega of leidinggevende daadwerkelijk te vergeven. En na vergeving is er ruimte voor een nieuw begin, in goede verstandhouding. Oftewel: de bekende schone lei.
De auteur is hoofdredacteur en netwerkcoördinator bij christennetwerk|gmv.