Resultaten Ahold onder druk
AMSTERDAM (ANP) – Moeilijke marktomstandigheden en het relatief vroege paasfeest hebben de resultaten van supermarktconcern Ahold in het eerste kwartaal onder druk gezet. De onderneming zag de winst dalen, terwijl de omzet met 1,9 procent groeide tot 9,7 miljard euro, zo maakte Ahold woensdag bekend.
Het concern kon in de eerste periode van dit jaar wel profiteren van de paasinkopen, maar moest ook de „langzame” week na de feestdagen in de rapportage meenemen. Dat was vorig jaar niet het geval, waardoor de resultaten dit jaar lager uitvielen. Verder had Ahold al begin maart laten weten een „iets trager eerste kwartaal” te verwachten. De periode waarover Ahold woensdag rapporteerde liep tot 22 april.
De nettowinst kwam uit op 282 miljoen euro. Dat is ruim 3 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat lag ruim 6 procent lager op 416 miljoen euro. De resultaten waren minder sterk dan analisten hadden verwacht.
In de loop van het kwartaal verbeterde de onderliggende trend, aldus Ahold-topman Dick Boer. Ook de omzetontwikkeling in het tweede kwartaal bestempelt de onderneming als bemoedigend. Eerder had Ahold wel gezegd dat 2012 waarschijnlijk een lastig jaar wordt voor de levensmiddelensector.
In de Verenigde Staten steeg de omzet in het eerste kwartaal met 2,8 procent. In Nederland was dat 1,2 procent. Maar berekend over winkels die langer dan een jaar open zijn en exclusief de verkoop van benzine in de VS was de omzetstijging aan beide kanten van de oceaan minimaal. In Tsjechië en Slowakije was sprake van een omzetdaling met 5,6 procent, onder meer door een verhoging van de btw en valutaeffecten.