Forse groei gebruik iDEAL
AMSTERDAM – Het gebruik van het onlinebetaalmiddel iDEAL is in 2011 opnieuw fors gestegen. De hoeveelheid transacties steeg met 36 procent tot een totaalwaarde van 7 miljard euro.
Nederlanders kozen in totaal 94 miljoen keer voor het afrekenen met iDEAL. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Currence woensdag bekendmaakte. Currence is merkeigenaar van collectieve betaalproducten zoals Acceptgiro, Incasso, iDEAL, Chipknip en, tot eind vorig jaar, PIN .
De toename van het gebruik van iDEAL hangt volgens Currence samen met de voortgaande omzetgroei van e-commerce.
Consumenten besteedden vorig jaar gemiddeld 73 euro per onlineaankoop met iDEAL. Ruim de helft van de omzet ging naar reizen, mobiele telefonie, kleding en elektronica. Nederlandse consumenten kunnen ook steeds vaker met iDEAL in buitenlandse webshops betalen. Met de introductie van mobiel iDEAL werd het vorig jaar voor het eerst mogelijk om deze betaalwijze te gebruiken op smartphones.
Vorig jaar werd het nieuwe pinnen ingevoerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van EMV-chiptechnologie in plaats van de magneetstrip. Aan het einde van het jaar vond 97 procent van alle pinbetalingen plaats via het nieuwe pinnen.
De wijziging maakt deel uit van de overgang naar de Europese betaalmarkt. De komende jaren worden ook andere betaalproducten, zoals Incasso, vervangen door Europese varianten, zodat er over enkele jaren geen verschil meer is tussen een binnenlandse betaling en een eurobetaling van of naar andere Europese landen.