Recensie: Jan von Hasselt in de Madeleine
Een amateurschilder vond dat hij professioneel schilderde. Voor mij was hij Rembrandt. Jan von Hassel (1974) is zonder conservatoriumdiploma ook een professionele organist. In het dagelijks leven is hij advocaat in het Duitse Regensburg. Zijn keus lag bij de muziek, maar niet om ervan te leven.
Als autodidact zijn hem de prestaties die hij levert niet komen aanwaaien. Hij heeft er wel wat voor gedaan. Zijn eerste orgellessen kreeg hij van Hans Peter Reiners in Bonn-Beuel, later bij de Regensburger Domspatzen. Verder volgden er verschillende masterclasses en improvisatie bij Frédérik Blanc, Wolfgang Seifen, Peter Planyavsky, Jos van der Kooy, Anders Bondemann, Olivier Latry, Naji Hakim en Thierry Escaich.
Vorig jaar verscheen zijn debuut-cd, in de nachtelijke uren opgenomen in de aardedonkere Parijse Madeleine. In het uitstekende cd-boekje noemt Von Hassel die ervaring een onvergetelijk hoogtepunt in het leven van een orgelspelende advocaat. De cd is eveneens een hoogtepunt. Fantastisch zet hij de Litanies van Alain neer. Met gevoel voor mystiek komen drie delen uit ”La Nativité du Seigneur” van Messiaen tot klinken. De Toccata pour l’élévation van Giroud is vrij onbekend. Muffats Toccata undecima valt een beetje buiten de boot in dit rijtje.
Absoluut hoogtepunt van de cd zijn de twee improvisaties, waarin hij tovert met de kleuren van het Cavaillé-Collorgel (couleurs d’orgue), in 1846 het eerste grote symfonische orgel in Frankrijk. Vooral de vijftien korte improvisaties over het Duitse gezang ”Hilf, Herr meines Lebens” zijn juweeltjes van creativiteit in een hedendaags klankidioom.
Deze debuut-cd is een met goud omrand visitekaartje van een orgelspelende advocaat.
Couleurs d’Orgue – Jan von Hasselt aux grandes orgues de la Madeleine, Paris; Spektral (SRL4-10079); € 22,95; informatie: www.spektral-records.de
Jehan Alain
Uit: La Nativité du Seigneur (Messiaen)
Uit: Improvisations sur un thème donné ("Hilf, Herr meines Lebens")