NLR erkent ’domme rekenfout’ Schiphol
Deskundigen van het Nationaal Lucht– en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) beamen dat er fouten zijn gemaakt bij de berekening van de geluidsoverlast van Schiphol. Dat stelt de NLR in een woensdag verschenen rapport. Schiphol dreigt de geluidsnormen voor 2004 te overschrijden en heeft staatssecretaris Schultz van Haegen gevraagd de wet aan te passen.
Eind juni biechtte Schiphol de „domme rekenfout" zelf op. Staatssecretaris Schultz vroeg toen het NLR de berekeningen van de luchthaven te controleren. Het NLR komt nu tot de conclusie dat er inderdaad sprake is van een rekenfout. Schultz zal nu in het kabinet overleggen of ze de fout van Schiphol door de vingers wil zien of de luchthaven aan de grenzen van geluidsoverlast zal houden.
De rekenfout heeft tot gevolg dat de onlangs geopende Polderbaan met 54 vliegbewegingen per uur al na enkele maanden wordt overbelast. Het is namelijk onmogelijk om zoveel vluchten per uur af te handelen. Om het aanbod beter te verdelen, wil Schiphol op de Zwanenburgbaan meer vluchten verwerken dan de achttien per uur die volgens de Luchthavenwet zijn toegestaan. Daarmee zouden wel de geluidsnormen voor deze baan worden overschreden.
Schiphol wil op beide banen 36 vluchten per uur afhandelen. Het gevolg van de extra vluchten van en naar de Zwanenburgbaan is echter dat inwoners van Zwanenburg, Zaandam–Oost, Oostzaan en Landsmeer meer geluidshinder gaan ondervinden dan beloofd.
Als Schiphol de rekenfout niet kan herstellen, zal het vliegveld naar eigen zeggen krimpen in plaats van groeien. Het aantal vliegbewegingen zal dan jaarlijks uitkomen op 340.000, terwijl Schiphol er eigenlijk 415.000 wil uitvoeren. Vooral luchtvaartmaatschappij KLM, die Schiphol als thuisbasis heeft, zal door deze krimp worden getroffen.
De enige maatregel die Schiphol op korte termijn kan nemen om dit probleem op te lossen, is de vijf banen anders te benutten, stelt het NLR. Incidenten zoals bijvoorbeeld een zware storm, dwingen Schiphol wel vaker tot een ander baangebruik. Als de luchthaven echter nu al alles uit de kast moet trekken om de vijf stroken asfalt anders te gebruiken, kan het bedrijf later nauwelijks meer reageren op incidenten zonder te veel geluid te produceren, aldus de experts van het laboratorium.