Kerk & religie

Pinksterkerk werd calvinistisch

HAMBURG – Een pinksterman die calvinistisch wordt, met zijn gemeente erbij. Het gebeurde met ds. Wolfgang Wegert uit Hamburg. „Hier staat de gelukkigste mens van de wereld. Ik kan God alleen maar prijzen.”

Willem van Klinken
15 May 2012 11:12Gewijzigd op 14 November 2020 21:05
HAMBURG – Het gebouw van de Archegemeente in Hamburg, waar de conferentie Evangelium21 plaatsheeft. Foto RD
HAMBURG – Het gebouw van de Archegemeente in Hamburg, waar de conferentie Evangelium21 plaatsheeft. Foto RD

De oud-voorganger van de Archegemeente in de Noord-Duitse stad vertelde zijn verhaal gisteren op de conferentie van Evangelium21. Wegert (68) is sinds 1959 lid van de Arche­gemeente, waarvan hij veertig jaar voorganger was.

De pinkstergemeente deinde volop mee op de golven van de charismatische beweging, vertelt hij. Op den duur kreeg de Duitser echter vragen bij de praktijk en de theologie in charismatische kringen. Hij raakte teleurgesteld dat de hoge pretenties niet uitkwamen. „Op een gegeven moment zei ik tegen mijn vrouw: ik wil geen boek meer lezen, ik lees alleen nog maar de Bijbel.”

Spurgeon

Zijn vrouw gaf hem –nu zo’n twintig jaar geleden– nog één boek. Het was de Duitse vertaling van ”The Forgotten Spurgeon” van Iain Murray, waarin de Britse kerkhistoricus Spurgeons’ strijd met het arminianisme beschrijft. De pinkstervoorganger werd gegrepen door het boek. In het boek las hij dat er een Amerikaanse uitgave was van alle 3600 preken van de beroemde Londense prediker, in 63 banden. Wegert: „Ik was bijna jarig. Mijn oudsten vroegen mijn vrouw wat ze Wolfgang voor zijn verjaardag konden geven. Ik zei: „De 3600 preken van Spurgeon.””

Wegert kréég de preken, alle 63 banden. „Ze hadden ze in een visnet gedaan. Vier oudsten hielden het net van voren vast en vier van achteren toen ze het de zaal in droegen. Sommigen hebben er later ontzettend spijt van gehad, maar anderen hebben gezegd: „Wat goed, wat goed!”

De preken van Spurgeon waren een openbaring voor de Duitse voorganger. „Ze hebben mij echt veranderd. Ik las teksten zoals Efeze 1:4 op een nieuwe manier. Dat je gered bent, gaat niet terug op iets in jezelf. Het is een geheim tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, van vóór de schepping. „Deze Wolfgang, deze arme zondaar, die zetten Wij apart voor Onszelf.” Die waarheid is mij dierbaar geworden. Ik noem het mijn tweede bekering.”

Alleen

De pinkstervoorganger voelde zich met zijn nieuwe overtuiging aanvankelijk volstrekt alleen staan. „Ik wist van helemaal niemand die dit ook geloofde. Ik dacht echt dat deze oude leer van Gods vrije genade alleen in oude boeken te vinden was. Ik bad of God mij levende mensen wilde laten ontmoeten die dit ook geloofden.”

Enige tijd later kwam Joni Erickson Tada uit Amerika naar Hamburg. Joni, die door een ongeval tot aan haar nek verlamd raakte, vertelde hoe er intensief gebeden was voor haar genezing. De genezing kwam niet, maar ze vond rust in de soevereiniteit van God. Wegert: „Mijn oren gingen steeds meer klapperen. God had mijn gebed verhoord en een levend iemand gestuurd die in vrije genade geloofde!”

De nieuwe inzichten van Wegert werden niet zonder slag of stoot in zijn gemeente geaccepteerd. „De strijd hoort erbij, dat was bij Luther ook al zo”, zegt hij. Ongeveer 50 van de 400 mensen verlieten de kerk. Een aantal jaren moest de gemeente als gevolg van een discussie over de rol van de vrouw in de gemeente nog eens eenzelfde aderlating ondergaan.

De voorganger erkent ruiterlijk dat hij in het proces veel fouten gemaakt heeft. „Als ik ergens van overtuigd was, dan vocht ik daarvoor. Dat heeft iets goeds. Maar er zat ook veel eigenbelang bij. Als mensen het niet begrepen, ging ik argumenteren en wond ik me op. Maar alleen de Heilige Geest kan de leer van vrije genade aan mensen openbaren.”

Redding

De Archegemeente trad uit de Duitse Bond van Pinkstergemeenten. Wegert: „Mijn medevoorgangers vroegen: „Wolfgang: geloof jij in ”Eens gered, altijd gered”?” Ik antwoordde: „Eenmaal gered, nog lang niet gered”, wat is dat voor redding? Als het zwaard van de verdoemenis nog boven christenen hangt, waarin verschillen ze dan van de wereld?” „Maar kun je dan maar zondigen wat je wilt?” Ik zei: „Ik geloof niet in goedkope genade. De wedergeboorte verandert een mens, dat blijkt uit de vruchten.”

Tegenwoordig telt de gemeente, die nu geleid wordt door een zoon van Wegert, ruim 800 leden. De Archegemeente heeft nog steeds een charismatische inslag, alleen nu op gereformeerde grondslag. Wegert: „We geloven dat de Heilige Geest ook in deze tijd werkt. We geloven dat God ook nu nog wonderen doet en genezing geeft. Maar niet door onze manipulatie, maar door de kracht van Zijn soevereiniteit. Hij redt wie Hij wil en Hij schenkt de geestesgaven aan wie Hij wil.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer