Kerk vergeeft moordenaar van voorganger
ELLICOTT – Het bisdom van Maryland in de Verenigde Staten zegt de moordenaar van een voorganger en een kerklid vorige week te vergeven. De dakloze man die na de moord zichzelf doodschoot, krijgt een kerkelijke uitvaartdienst.
De moordenaar, Douglas Franklin Jones (56), wordt volgens de politie verantwoordelijk gehouden voor de moord op voorganger Mary-Marguerite Kohn (62) en administratief medewerkster Brenda Brewington (59). Ze werden vorige week donderdag zwaar verwond tijdens een schietpartij bij de episcopale kerk St. Peter’s in Ellicott. Brewington overleed vrijwel direct en Kohn overleed zaterdag. Het levenloze lichaam van Jones werd op de dag van de schietpartij gevonden in de bossen bij de stad.
Waarschijnlijk heeft de moord te maken met een poging meer eten te krijgen van de voedselbank van de kerk. Jones was de laatste twee weken weggebleven, nadat hij dagelijks naar de voedselbank kwam in plaats van het afgesproken wekelijkse bezoek voor extra eten.
Jones is een slachtoffer, zo zei bisschop Eugene Taylor Sutton van het bisdom Maryland dinsdag op de begrafenis van Kohn. Hij is een slachtoffer van een maatschappij die enerzijds vuurwapenbezit toestaat en anderzijds mensen zonder scrupules aan de kant kan schuiven. Diverse parochies hebben aangeboden een begrafenisdienst te houden. De familie van Jones heeft daar nog niet op gereageerd.
Volgens bisschop Sutton heeft de kerk wat geleerd van een schietpartij in een school van de Amish-gemeenschap in Pennsylvania in 2006. Vier meisjes en de dader kwamen toen om. Niet veel later toog de Amish-gemeenschap op naar de familie van de moordenaar om vergeving aan te bieden.
Vergeving betekent niet dat kerkleden of familieleden van de slachtoffers geen verdriet meer mogen voelen, aldus enkele Amerikaanse psychologen. Vergeven kan een lang proces zijn. Ook is het ingewikkelder dan een verklaring of beslissing om te vergeven. Toch kan een verklaring van de kerk mensen richting geven aan hun emoties rondom de moord. Ook kan het een „prachtig contrast” zijn met de „gangbare harde afrekencultuur” van vandaag.