Recensie: Kamorgel Ouderkerk aan den IJssel
Niet zozeer „tot eer van den vervaardiger”, maar vooral „dienstvaardig tot Zijn eer!” „Tot eer van de vervaardiger” was gericht aan Willem Hendrik Kam, die in 1858 het orgel bouwde voor de hervormde gemeente te Ouderkerk aan den IJssel.
Vooral „dienstvaardig tot Zijn eer” is de wens van de hervormde muziekcommissie. Ze onderstreept dat met een cd waarop Gerben Mourik en Anton Doornhein een welluidend programma tot klinken brengen met muziek uit de bouwperiode van het meest originele en gaaf bewaarde exemplaar van Kam. De cd werd zaterdagmiddag 14 april in Ouderkerk gepresenteerd.
Mourik presenteert het orgel deels in z’n meest authentieke vorm: met aangehangen pedaal. Pas in 1971 plaatste Slooff een vrij pedaal. Dat zette een forse bodem onder het orgel. Na Mobachs Prelude en Fuga brengt Mourik een keur aan kruimelwerk tot klinken, waaronder het Larghetto van Merkel, met een prachtige Eoline. Vervolgens een pittig Carillon van De Lange jr. en een zoet ”Rust mijn ziel” van Van Eyken. Na enkele fraaie koraalbewerkingen van Ritter sluit Mourik zijn aandeel af met Camillo Schumanns Fuge ”Lobet den Herren”.
Doornhein presenteert stevig Mendelssohns Praeludium und Fuge in c-moll. Niet minder trefzeker komen twee Fugen tot klinken, een van Brahms (as-moll) en een van Robert Schumann (B.A.C.H.). Na het sfeervolle Weihnachten van Reger imponeert Doornhein met ”Nun danket alle Gott” van Karg-Elert, waarin het volle werk van Kam staat als een huis.
Met een meesterlijke, eigentijdse improvisatie over Psalm 72 vers 11 zet Mourik het instrument dienstvaardig naar zijn hand. Overtuigend demonstreert hij dat eigentijds ook welluidend kan zijn.
Het W. H. Kam orgel te Ouderkerk aan den IJssel – een portret door Anton Doornhein & Gerben Mourik; Unda Maris Records (UM CD 019); € 14,-; bestellen: www.hervormdouderkerk.nl
Gerben Mourik, orgel
Anton Doornhein, orgel
Gerben Mourik, orgel