Consument

Fiat Panda: een serieuze glimlach

In de jaren tachtig lachte Fiat met zijn Panda in tv-spotjes iedereen uit. Inmiddels staat de derde verschijning van de auto bij de dealer. Is het nog steeds lachen?

Tony Vos
19 April 2012 14:05Gewijzigd op 14 November 2020 20:37
De derde generatie Fiat Panda is ruim 11 centimeter in lengte en bijna 5 centimeter in breedte gegroeid, maar oogt herkenbaar. Foto Tony Vos
De derde generatie Fiat Panda is ruim 11 centimeter in lengte en bijna 5 centimeter in breedte gegroeid, maar oogt herkenbaar. Foto Tony Vos

Eenvoud troef, dat kenmerkte de eerste Fiat Panda met een hoekige carrosserie en een rudimentair interieur dat wel multifunctioneel te gebruiken was. Eenvoudige, zuinige motoren en zelfs een 4x4-versie zorgden ervoor dat de Panda meteen een ongekend lange carrière had. De Panda groeide ruim acht jaar geleden uit tot een zeer serieus ogende vijfdeursauto met aanzienlijk meer binnenruimte, een volwassen onderstel en op het gebied van veiligheid en comfort op het niveau van deze tijd.

Niet vreemd dat Fiat met de derde generatie Panda op de bekende weg is voortgegaan. Tegelijk is er sprake van een volledig nieuw model met een grotere carrosserie voor meer binnenruimte en veiligheid, maar ook een uiterst vertrouwd ogende vlakverdeling. De ontwerpers van Fiat hebben de kans gekregen één thema tot in de kleinste details door te voeren. Vrijwel alle vormen die in de nieuwe auto terug te vinden zijn, betreffen een rechthoek met afgeronde hoeken.

De uitsnede van de spatborden, het achterste zijruitje, de mistlamp en het achteruitrijlicht in de achterbumper en de stootranden op de flanken dragen er nog toe bij dat de nieuwe Panda best een stoer ogend kleintje is. Maar binnen gaat het thema helemaal over de top. De dashboardklokken, alle bedieningsknoppen, de luidsprekerroosters, portiergrepen, accenten op de bekleding, drie hoekige bulten tegen het plafond, de pookknop, de handremhendel, hoofdsteunen, opbergvakjes tussen de voorstoelen, stuurkussen tot aan het stuurwiel zelf dat door een specifiek verloop van de stiknaden hoekig lijkt. Een beetje minder van die afgeronde rechthoeken en de Panda was helemaal in de roos geweest. Want qua ruimteaanbod en zitcomfort hoort de nieuwe Panda beslist bij de toppers in het compacte segment.

Dat geldt ook voor de techniek, want al is het in het begin best even wennen aan de pruttelende tweecilinder, als je eenmaal op pad bent weet de motor respect af te dwingen. Op dit moment wordt de Panda geleverd met de 0,9 liter Twin­Airmotor, die met turbo aan een vermogen van 85 pk komt. Er volgt nog een turboloze versie en Fiat kondigde recent in Genève al een 105 pk-versie aan. De turbo zorgt niet alleen voor een keurig koppel van 145 Nm, maar heeft deze trekkracht ook al beschikbaar bij een laag toerental (1900 tpm). Dat betekent dat het motortje trekt als een lier vanaf het moment dat het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij accelereren blijft het snerpende geluid, dat kenmerkend is voor een tweepitter, duidelijk hoorbaar, maar eenmaal op kruissnelheid keert de rust volledig weer.

Zelfs in heuvelachtig terrein weet de Panda prima te presteren en zijn de vijf versnellingen goed over het snelheidsbereik van de auto verdeeld. In twaalf seconden wordt de 100 km/u bereikt en de auto topt op 173 km/u. Nu behoort de nieuwe Panda voorlopig nog tot de modellen die zijn vrijgesteld van bpm en wegenbelasting en bij zakelijk gebruik slechts voor 14 procent van de nieuwwaarde fiscaal wordt bijgeteld. Dit voordeel hangt samen met het gunstige brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot. De Panda komt aan de 99 g/km en dat staat weer gelijk van een verbruik van 1 op 23,8. Logisch dat dit in de praktijk niet wordt gehaald. Toch stelt de TwinAirmotor beslist niet teleur. Een flinke rit door de Ardennen houdt het gemiddelde boven de 1 op 15, terwijl rustig toerend door het vlakke eigen land de berekening op ongeveer 1 op 17,5 uitkomt en daarmee verdient de nieuwe Panda een pluim.

Qua onderstel was de stap van de eerste naar de tweede Panda gigantisch, maar toch heeft het grotere formaat van deze derde generatie ook weer een gunstige invloed op comfort en rijgedrag. Samen met de breedte van de carrosserie is ook de spoorbreedte toegenomen, waarmee de rijdynamiek voelbaar is verbeterd. Overhellen in bochten blijft keurig beperkt en hetzelfde geldt voor duiken bij fors remmen. De besturing werkt behoorlijk licht, maar de assistentie neemt op de snelweg voldoende af. Het toegenomen formaat heeft ook een gunstige invloed op de bagageruimte, die uiteenloopt van 225 tot 870 liter.

De Fiat Panda begint bij 9290 euro voor de 65 pk Pop. De lichtste motor is vanaf juni verkrijgbaar en tot die tijd heeft Fiat een speciaal aanbod op de krachtige 85 pk. Officieel staat die in de prijslijst vanaf 10.290 euro, maar onder bepaalde voorwaarde is die voor 1000 euro minder verkrijgbaar. De meest complete Panda is de Lounge-uitvoering voor 11.990 euro.


Fiat Panda TwinAir 85 Lounge

Energieklasse: A

vorm +

De nieuwe Panda heeft een stoer voorkomen door de hoekige vormen, een bijpassende uitsnede in de spatborden en de zwarte stootrand op portieren.


motor ++

De tweecilinder TwinAirmotor met turbo weet een goede mix te bieden van trekkracht en een gunstig brandstofverbruik. Aan het geluid is te wennen.


ruimte +/-

Qua ruimteaanbod overstijgt de nieuwe Panda z’n voorganger, maar de ontwerpers hebben hun thema van afgeronde rechthoeken veel te ver doorgetrokken.


weggedrag +

Het wat ruimer bemeten onderstel zorgt voor een volwassen weggedrag waarmee een goed compromis wordt gevonden tussen comfort en sportiviteit.


interieur +

Gelukkig komen liefhebbers van een kleurrijk interieur volledig aan hun trekken bij de nieuwe Fiat Panda, die in verschillende schakeringen te bestellen is.


Topsnelheid

173 km/h

Acceleratie

12,0 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 17,5 km.

CO2-uitstoot

99 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer