Consument

Thuis van een beurs met een tas vol relatiegeschenken

De Huishoudbeurs, Wegwijs, het Career­event. Bijna elke dag is er ergens in Nederland wel een beurs te bezoeken. Om nieuwe klanten te werven en hun naam onder de aandacht te brengen, halen bedrijven alles uit de kast.

Neline Floor

19 April 2012 13:48Gewijzigd op 14 November 2020 20:36

Wie een beurs bezoekt, komt vaak thuis met een tas vol folders en relatiegeschenken. Grote kans trouwens dat ook op de tas zelf het logo van een bedrijf prijkt. Maar hoeveel zin heeft het weggeven van promotieartikelen eigenlijk? Zorgen ze nu werkelijk voor een grotere naams­bekendheid en meer klanten, of is het weggegooid geld?

Verschillende onderzoeken in andere Europese landen lijken uit te wijzen dat het inzetten van promotieartikelen loont. Zo bleek uit een Duitse studie dat 75 procent van de mensen die een relatiegeschenk ontvangen zich dat nog lange tijd herinnert. Televisiespotjes blijven slechts bij 49 procent van het publiek hangen en reclamedrukwerk scoort met 24 procent nog lager.

Ook Britse onderzoekers toonden aan dat het uitdelen van relatiegeschenken effect heeft. Van de ondervraagden zegt 56 procent positiever over een onderneming te denken na het ontvangen van een promotie­artikel en bijna 90 procent geeft aan relatiegeschenken langer dan een jaar te bewaren.

Dat ondervraagden door het ontvangen van promotie­artikelen een positiever beeld krijgen van een bedrijf, is goed te verklaren, vindt Cor van Engelenhoven van Relatie­geschenkengroothandel Maxilia. „Mensen ergeren zich vaak aan reclames op de televisie of radio, maar ze vinden het eigenlijk altijd leuk om een cadeautje te krijgen.”

Dat betekent echter niet dat succes verzekerd is, weet Van Engelenhoven. „Soms komen bedrijven aan het eind van het jaar naar ons toe. Dan zeggen ze: We hebben nog wat geld over, laat daar maar een stel tasjes van bedrukken, of een partij pennen met ons logo. Maar de kans is groot dat zo’n doos ongebruikt in een magazijn belandt. Een relatiegeschenk moet wel een doel hebben en passen bij de boodschap die je als bedrijf wil overbrengen. Anders is het inderdaad weggegooid geld.”

Het is volgens Van Engelen­hoven ook belangrijk om origineel te zijn. „Veel bedrijven gedragen zich als kuddedier. Ze denken: Als iedereen een pen uitdeelt, doen wij dat ook maar. Maar dat is schieten met hagel. Het is juist de kunst om op te vallen. Met 200 fietsbellen kun je soms veel meer bereiken dan met 1000 pennen. Je komt na een beurs misschien met tien pennen thuis, maar die ene fietsbel, daar vechten de kinderen om.”

Pennen

Uit een inventarisatie op het Careerevent en de Beurs voor Managementondersteuning in de Jaarbeurs van Utrecht blijkt inderdaad dat de pen veruit het populairste relatiegeschenk is. In bijna elke stand zijn er wel pennen te krijgen. „Die zijn altijd handig”, legt een van de standhouders uit. „En ze gaan vaak van hand tot hand.” Maar ook opschrijfboekjes, tassen in allerlei soorten en maten, rolletjes pepermunt, sleutelhangers en flesjes water zijn veelvoor­komende geschenken.

„Met al die hebbedingetjes heb ik het wel gehad”, zegt een jongen die naar het Careerevent is gekomen om een stageplaats te zoeken. „Je hebt er uiteindelijk toch niks aan. Alleen flesjes water, die kan ik altijd wel gebruiken.” Een andere bezoeker van de carrièrebeurs is iets minder kritisch. „Ik neem alleen de dingen mee die ik echt leuk vind. Dit zaklampje en deze schouder­tas bijvoorbeeld, die komen altijd van pas. Pennen zijn ook handig, maar inmiddels heb ik er zo veel dat ik alleen de mooiste meeneem.”

Als promotieartikelen goed aansluiten bij de behoeften van de doelgroep lijken ze het meeste effect te hebben. De ontvangers worden elke keer als ze het relatie­geschenk gebruiken bewust of onbewust geconfronteerd met het logo van het bedrijf. En als het meezit, dragen ze ook bij aan de naamsbekendheid in hun om­geving, bijvoorbeeld als ze een bedrukte tas gebruiken voor de boodschappen.

Graaiers

Er zijn echter ook veel beurs­bezoekers –het lijken vooral vrouwen– die pakken wat ze grijpen kunnen, of ze het nu gebruiken kunnen of niet. „Ik neem gewoon alles mee”, zegt een van de bezoekers van de Beurs voor Management­ondersteuning terwijl ze een sleutelhanger in haar tas stopt. „Thuis zoek ik het wel uit en gooi ik weg wat ik niet gebruiken kan.”

Bedrijven zijn beducht voor deze zogenaamde graaiers. „We hebben onze relatiegeschenken een beetje achteraf gelegd”, zegt een standhouder van kinderopvang De Blokkendoos. „Anders neemt iedereen ze mee, ook mensen die helemaal geen opvang nodig hebben.”

Ook Studentenorganisatie Young Colfield is zuiniger geworden met promotiemateriaal. „Vroeger stonden we heel enthousiast allerlei dingen uit te delen. Maar dat kost veel geld, terwijl je er weinig voor terugkrijgt. We geven geïnteresseerden nu liever een tas met wat spulletjes waar ze echt wat aan hebben.”

Overigens weten sommige bedrijven ook handig in te spelen op de hebberigheid van het beurspubliek. Vooral op de Beurs voor Management­ondersteuning, die veel bezocht wordt door secretaresses, worden er veel geschenken onder voorwaarde aangeboden. Zo krijgen vrouwen bij bloemen­bezorgservice Frederique’s Choice een orchidee als ze hun visitekaartje inleveren en kunnen ze bij een congres­centrum aan een rad van fortuin draaien. Dat ze achteraf zullen worden bestookt met reclamemails, lijkt hen niet te deren. „Ach”, lacht een van de bezoekers, „het hoort er een beetje bij, hè?”

Minder luxe

Van Engelenhoven merkt dat ondernemers de laatste jaren beter nadenken over hun promotieacties. „Bedrijven gaan tegenwoordig bewuster met hun geld om. Je merkt dat ze minder luxe relatiegeschenken kiezen en kleinere partijen bestellen.”

Hoewel bedrijven minder uitgeven aan relatiegeschenken en vaker goedkope artikelen bestellen, wordt duurzaamheid wel steeds belangrijker, merkt Van Engelenhoven. „Veel bedrijven willen graag uitstralen dat ze maatschappelijk verantwoord onder­nemen serieus nemen. En als je duurzame boodschappentassen uitdeelt, hoop je natuurlijk dat mensen ze langer zullen gebruiken. Dat zorgt dan weer voor meer naamsbekendheid.”

In een enkel geval blijkt een eenvoudig promotieartikel zelfs tot internationale bekendheid te kunnen leiden, blijkt op het Careerevent. „Ik pak alle pennen die ik krijgen kan”, zegt een oudere bezoeker van de beurs. „Die geef ik dan aan mijn kinderen, of ik neem ze mee als ik op vakantie naar Azië ga. Daar deel ik ze dan weer uit. Die mensen zijn er heel blij mee.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer