Vodafone: Maximaal 15 procent heeft nog last van storing
ROTTERDAM – Vodafone heeft een deel van de problemen opgelost. Het telecombedrijf zegt dat nu nog ongeveer 10-15 procent van de klanten nog hinder ondervindt van de storing, die woensdag ontstond nadat brand uitbrak nabij een netwerkcentrale van de telefoonaanbieder.
Een deel van het telecomverkeer wordt omgeleid via een centrale in Amsterdam. Vodafone verwacht dat aan het einde van de dag de problemen met bellen en sms helemaal zijn opgelost. 40 technici zijn bezig de storing te verhelpen. De klanten die nu nog niet kunnen bellen, sms’en en mobiel internetten via hun telefoon, komen allemaal uit de omgeving Rotterdam, meldt Vodafone. Mensen buiten die regio hadden eerder op woensdag ook last van de storing, maar die problemen zijn inmiddels hersteld. Zij worden omgeleid via Amsterdam en zijn daardoor weer bereikbaar.
De problemen met de slechte dataverbinding zullen langer aanhouden. Vodafone denkt dat dit wel een week kan duren. „Ze moeten het nu even met heel weinig capaciteit doen bij Vodafone. Dat duurt even om dat te herstellen.” Dat zei telecomadviseur Paul Brand van Stratix woensdag.
De brand is ontstaan in het pand naast de telefoonaanbieder, meldde het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie woensdagmiddag. Vodafone had aanvankelijk alleen hitte- en wateroverlast. Later sloeg de brand, via het gezamenlijke dak, over naar het pand van Vodafone. De brandweer verwijderde daarop een stuk van het dak van Vodafone.
Vodafone gaat ervan uit dat door de vuur- en waterschade alle apparatuur in het gebouw volledig is verwoest.
Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken zegt snel met de telecombedrijven te gaan praten over hoe storingen te voorkomen zijn. De minister wil nagaan of het mogelijk is dat klanten in zo’n geval sneller van andere netwerken gebruik kunnen maken. Hij heeft dat aan de Tweede Kamer geschreven.