Ensemble Koopman brengt Buxtehude
Ton Koopman werkt met zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir al enkele jaren aan de complete opnamen van de muziek van Dieterich Buxtehude (1637-1707). Deze componist geldt als een belangrijke voorloper van Bach. Met zijn solistenensemble laat Koopman in de concertreeks ”Buxtehude, de vernieuwer” horen hoe de Duitse meester zich door zijn Italiaanse zuiderburen liet inspireren tot het componeren van de meest inventieve en hartveroverende kamermuziek. Aan de concerten werken mee Catherine Manson en David Rabinovich op viool, Jaap ter Linden op viola da gamba en Ton Koopman op klavecimbel en orgel.
Het gezelschap doet volgende week verschillende plaatsen aan: de Geertekerk in Utrecht (27 maart), Theater Odeon in Zwolle (28 maart), de Sint Jacobskerk in Vlissingen (30 maart) en de Dorpskerk in Vries (31 maart).
Het meesterschap van Buxtehude was in zijn eigen tijd onbetwist. Niet voor niets brachten Johann Sebastian Bach en Georg Friedrich Händel, twee jongere generatiegenoten, hem aan het begin van hun loopbaan een bezoek.
Het is geen geheim dat Koopman een groot bewonderaar van Buxtehude is. Hij kan niets met het lang gekoesterde beeld als zou Buxtehude een tussenpaus, een dwergje tussen Schütz en Bach. Volgens Koopman is die beeldvorming mede ontstaan door de interpretatie. Buxtehude wordt in zijn ogen pas echt het aanhoren waard als musici begrijpen waar de muziek over gaat.
Vorige maand werd Koopman nog door de Duitse Hanzestad Lübeck onderscheiden met de Buxtehude prijs. Lübeck reikt deze prijs sinds 1951 uit voor bijzondere verrichtingen op het gebied van kerkmuziek. Koopman is voorzitter van het in Lübeck opgerichte Buxtehude Gesellschaft.
De prijzen voor een kaartje van de concerten in de reeks Buxtehude als vernieuwer schommelen rond de 20 euro.
Meer informatie zie: www.oudemuziek.nl.