FrieslandCampina staat als een huis
AMERSFOORT – Drie jaar na de fusie van Friesland Foods en Campina staat de nieuwe zuivelreus als een huis. FrieslandCampina is een sterk bedrijf met ruimte voor nieuwe overnames op de Aziatische en de Afrikaanse groeimarkten.
De Nederlandse boeren, van wie 80 procent de melk aan FrieslandCampina levert, varen er wel bij. Met 38,77 cent per kilo was de melkprijs die zij kregen uitbetaald, afgelopen jaar hoger dan ooit tevoren.
Glimlachende gezichten alom, woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers op het hoofdkantoor van FrieslandCampina in Amersfoort. „We hebben onze duizend dagen achter de rug. We denken dat we kunnen spreken van een geslaagde fusie”, zei topman Cees ’t Hart. Ook coöperatievoorzitter Piet Boer toonde zich tevreden.
’t Hart somde een indrukwekkend rijtje wapenfeiten op. Zo nam de omzet van FrieslandCampina sinds de fusie toe van 8,2 naar 9,6 miljard euro. De solvabiliteit steeg van 30 naar een riante 39,4 procent op een balanstotaal van ruim 5,7 miljard euro. Vier ondernemingen werden overgenomen, waarvan Alaska Milk Corporation op de Filipijnen en Imlek op de westelijke Balkan de belangrijkste zijn. En in deze drie jaar stond de boerenmelkprijs ten opzichte van de Europese concurrentie op de tweede plek.
FrieslandCampina koestert de 14.400 melkveehouders die via hun gelijknamige coöperatie de eigenaren van de zuivelreus zijn. Volgens het strategisch plan Route2020 moet het bedrijf voor hen de aantrekkelijkste zuivelaar zijn.
Om de melkprijs op te vijzelen werd afgelopen jaar 32 miljoen euro extra aan de winst onttrokken in vergelijking met het beleid dat tot 2010 gold. Deze impuls was goed voor een plus op de melkprijs van 4,8 cent per kilo. Ook de komende twee jaar laat FrieslandCampina extra geld naar de boeren vloeien.
De winst van de onderneming liep mede door de hogere boerenmelkprijs terug van 285 miljoen euro in 2010 naar 216 miljoen in het afgelopen jaar. Andere posten die de winst naar beneden drukten waren hogere kosten voor andere grondstoffen, zoals verpakkingen, hogere belastingen in Hongarije en Duitsland en investeringen in de fabrieken en een nieuwe opzet van de marketingactiviteiten.
De crisis in Europa eiste ook haar tol: de consument houdt de hand op de knip. In de tweede helft van het jaar wist FrieslandCampina de hogere kosten door te berekenen in de consumentenprijzen en ging het weer wat beter. Elders op de wereld gingen de zuivelprijzen ook omhoog.
Een opsteker is de fors toegenomen verkoop van Friso baby- en kindervoeding in China, terwijl ook de afzet van hoogwaardige voedingsingrediënten sterk toenam. Juist de spreiding van activiteiten wereldwijd garandeert volgens ’t Hart FrieslandCampina een redelijk stabiel resultaat.
Voor 2012 verwacht FrieslandCampina een lichte toename van de vraag naar zuivel op wereldniveau, met name in Azië. Het aanbod van melk zal op de wereldmarkt ook iets toenemen. Dat kan tot een druk op de prijzen leiden, zei ’t Hart.
De eerste maanden van dit jaar heeft FrieslandCampina de voorschotmelkprijs voor de boeren al geleidelijk verlaagd. In maart is deze zogenoemde garantieprijs met 34,25 cent per kilo voor het eerst lager dan in dezelfde maand vorig jaar. „Ik ben licht optimistisch dat we het uitbetalingsniveau aan onze leden de rest van dit jaar op het huidige niveau kunnen houden”, aldus ’t Hart.