Muziek

Arjan Versluis improviseert in stijl Messiaen

De jaren dertig in Frankrijk staan centraal op de dubbel-cd die deze maand wordt gepresenteerd in Rotterdam en Sliedrecht. Drie organisten spelen werk van Olivier Messiaen en zijn tijdgenoten op deze uitgave. Een van hen, Arjan Versluis, improviseert in de stijl van de Franse componist.

2 March 2012 20:02Gewijzigd op 14 November 2020 19:42
Ste-Trinité. Foto Erik Versluis.
Ste-Trinité. Foto Erik Versluis.

Versluis typeert zijn improvisaties als impressionistisch en mystiek. „Het is een uitdaging binnen de strenge vorm te zoeken naar sfeertekeningen die passen bij de tekst. Er is niet alleen ruimte voor het innige, maar ook voor vreugde, bijvoorbeeld in de passage waar Messiaens moeder haar zoon verwelkomt. In de Marche apocalyptique bouw ik een grote spanning op, die eindigt in een climax.”

De organist verdiepte zich de afgelopen jaren grondig in het muzikale materiaal van Messiaen. „Ik richtte mij eerder vooral op het spelen van oude muziek en het improviseren in die stijl. Mijn docent Henco de Berg zette mij op het spoor van de moderne muziek. Die eigentijdse klankwereld blijkt mij goed te liggen.”

Hans de Gelder is de geestelijk vader van het cd-project. Hij maakte in de jaren zestig voor het eerst kennis met het werk van Messiaen. „Zijn muziek had op mij van meet af aan een sterke en weldadige werking”, aldus de organist. De Gelder ging verschillende keren naar Parijs om de componist te horen.

Na „vele jaren lezen, luisteren en zelf vertolken” vond De Gelder in 2010 de tijd rijp om een Messiaen­project vorm te geven. Hij nodigde twee bevriende collega’s, Anton Doornheim en Arjan Versluis, uit om mee te doen. Het resultaat van hun inspanningen, ”Prisme: Olivier Messiaen et les années 30”, wordt 13 maart in de Rotterdamse Dominicuskerk gepresenteerd. Op 16 maart spelen De Gelder en Versluis in de Grote Kerk van Sliedrecht. De opnamen van de dubbel-cd vonden vorig jaar juni plaats in de Sainte-Trinité in Parijs op het Cavaillé-Collorgel uit 1868, het instrument dat Messiaen 61 jaar bespeelde.

De dubbel-cd is mede een eerbetoon aan Claire Delbos (1906-1959), de eerste echtgenote van de componist. Haar orgelwerken werden voor zover De Gelder kon nagaan niet eerder op cd gezet. Doornheim speelt naast werken van Delbos bekende en minder bekende composities van Daniel-Lesur, Jolivet, Migot, Langlais, Dupré en Tournemire. Initiatiefnemer Hans van Gelder vertolkt delen uit Messiaens ”Les corps glorieux” en ”Le banquet céleste”.

Klik hier voor geluidsfragmenten van de dubbelcd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer