Geldermalsen vraagt tunnel in Tricht
GELDERMALSEN – Het college van Geldermalsen moet zich tot het uiterste inspannen om met ProRail in de Nieuwsteeg in Tricht een tunnel voor langzaam verkeer te realiseren.
Zo’n tunnel moet niet alleen toegankelijk zijn voor voetgangers, maar ook voor fietsers en gebruikers van een scootmobiel of rolstoel. De gemeente moet slechts een symbolische bijdrage aan de tunnel leveren. Dat was het opmerkelijkste onderdeel uit een amendement dat dinsdag door vijf van de zes fracties werd ingediend om het collegevoorstel voor de vervanging van de spoorkruisingen in Tricht aan te scherpen.
De kruisingen worden vervangen, omdat er in het dorp een spoorverbreding plaatsvindt van twee naar drie sporen. Wethouder R. van Meygaarden omarmde het amendement als steuntje in de rug voor de onderhandelingen met ProRail. „We gaan hiermee aan de slag.” Van Meygaarden betreurde het dat het CDA als enige fractie het amendement niet steunde.
CDA’er J. Doeland benadrukte dat hij het in grote lijnen eens was met het initiatief, maar dat hij de formulering te vrijblijvend vond. „Ik heb grote moeite met ”tot het uiterste inspannen”. We moeten niet als een tandeloze dienstklopper aan tafel gaan zitten, maar ons keihard opstellen. Die tunnel is van eminent belang voor Tricht; die moet er gewoon komen.”
Als het aan het CDA ligt, betaalt Geldermalsen geen euro aan de voorzieningen die voor de spoorverbreding worden getroffen. „De spoorverbreding is van nationaal belang; dan moeten wij niet voor de kosten opdraaien.”
De andere fracties stelden zich minder hard op. „We moeten onderhandelingsruimte voor de wethouder houden.” SGP’er L. van Bruchem: „Onze verantwoordelijkheid gaat verder dan Tricht. We gaan ervan uit dat die tunnel er komt. Maar als ProRail niet akkoord gaat, draaien wij straks voor de kosten op.” Volgens wethouder Van Meygaarden moet bovendien worden onderzocht of de beoogde tunnel –gelet op ruimte en hellingshoek– op die locatie wel gerealiseerd kan worden.
Om het programma ”Hoogfrequent spoorvervoer” tussen Den Bosch en Utrecht mogelijk te maken, moet de Merwede-Lingelijn vrij komen te liggen. Daarom moeten ter hoogte van Tricht het spoor worden verbreed en de spoorkruisingen vervangen.
B en W zetten zich in voor een rondweg ten noorden van Tricht, een tunnel bij de Lingedijk met een hoogtebeperking van 3,60 meter om grote vrachtwagens te weren en een tunnel onder de Nieuwsteeg voor langzaam verkeer.
Het verlanglijstje van Geldermalsen vraagt 7 miljoen euro meer dan ProRail wil betalen. ProRail vindt maar een deel van de rondweg noodzakelijk en ziet weinig heil in de tunnel.