Consument

Motorrijder ontwaakt uit winterslaap

Voor de meesten –verstokte doorrijders daargelaten– begint het motorseizoen zodra het voorjaar zich aandient. De eerste rit gaat vandaag wellicht naar de Motorbeurs in Utrecht.

Tony Vos

24 February 2012 15:40Gewijzigd op 14 November 2020 19:33
Foto BMW
Foto BMW

In de Utrechtse Jaarbeurs komt motorrijdend Nederland dit weekend samen om de opening van het seizoen te vieren. Alles wat iets met motoren en motorrijden te maken heeft, valt op de beurs te zien of te beleven. Importeurs tonen hun nieuwste modellen en er staat een duizendtal gebruikte machines met nog een heel leven voor zich. Verder is er traditiegetrouw veel aandacht voor veilige motorkleding, accessoires en onderdelen. Tal van toeristische organisaties, zoals bedrijven die motortoertochten in binnen- en buitenland aanbieden, spelen in op het gevoel van vrijheid dat motorrijden zou geven en zijn present op de Motorbeurs.

Motorrijden is bevrijdend, vertelt Corine Toirkens uit Geldrop, die eerder deze week werd uitgeroepen tot Motorvrouw van het Jaar 2012. „Ik ben chauffeur op een ambulance en maak de nodige dingen mee. Maar als ik op mijn motorfiets stap, maak ik me helemaal los daarvan en kom ik tot rust. Ik rijd al sinds m’n achttiende, ben nu 53 jaar en hoop er nog lang mee door te gaan. Ik geef instructies aan vrouwen met een motorrijbewijs die niet meer of maar heel weinig rijden. Daarmee heb ik veel mensen weer aan het motorrijden gekregen. Door met een groepje bijvoorbeeld naar de Duitse Eifel te rijden geef ik deelnemers meer vertrouwen.”

Dat de motorfiets nog altijd volop in de belangstelling staat en vooral voor woon-werkverkeer een aantrekkelijk alternatief vormt voor de auto, blijkt uit de eerste verkoopcijfers van gemotoriseerde tweewielers van dit jaar. In de maand januari steeg de verkoop met 22,9 procent ten opzichte van januari 2011. BMW heeft met bijna 30 procent het grootste marktaandeel, gevolgd door KTM (12,5 procent) en Yamaha (10,2 procent). De motor is onder meer aantrekkelijk voor mensen die dagelijks filegevoelige trajecten moeten afleggen. De motorfiets is wendbaar en snel en verbruikt veel minder brandstof dan een personenauto.

Wie niet de snelweg op moet en kortere afstanden aflegt, kan kiezen voor een elektrische scooter. Het aanbod daarvan neemt snel toe. De aanschafprijzen zijn sterk afhankelijk van het merk, de constructie en het type accu dat wordt toegepast. Behalve voor de koop van een scooter inclusief batterijen, kan ervoor worden gekozen om deze via een leaseconstructie aan te schaffen, zoals bijvoorbeeld Nimoto aanbiedt. Na de leasetermijn van in dit geval vijftien maanden kan de gebruiker doorrijden op het bestaande accupakket. Hij kan ook het leasecontract voortzetten en krijgt dan nieuwe batterijen. Govecs heeft behalve 25- en 45 km/u-uitvoeringen ook elektrische scooters die sneller gaan en waarvoor een motorrijbewijs vereist is. De voertuigen hebben, met een volle acculading, in de praktijk een actieradius van zo’n 75 kilometer; daarmee kunnen veel milieubewuste tweewielrijders prima uit de voeten.

Maar er is natuurlijk ook volop traditioneel motornieuws aan de start van het nieuwe seizoen. Marktleider BMW loopt voorop in nieuwe ontwikkelingen. Dat toonde het merk recent aan de hand van de Concept e, de visie van het merk op een elektrisch aangedreven scooter met een stoere uitstraling. De te verwachten productieversie sluit volledig aan bij de nieuwe i3- en i8-personenauto’s, die zich ook vooral elektrisch voortbewegen. De focus ligt bij BMW sowieso op stedelijke mobiliteit, omdat daarbij de voordelen van een tweewieler extra tot hun recht komen. Dit voorjaar lanceert het merk de C600 Sport en de C 650 GT, zogenaamde maxiscooters met een forse cilinderinhoud waarvoor bestuurders een motorrijbewijs nodig hebben.

Tegelijk is het bijzonder om te weten dat wereldwijd het best verkopende BMW-model juist de grote R 1200 GS Enduro is. Dat wordt minder vreemd als wordt gekeken naar de allroundeigenschappen van deze fiets. Die zijn ook terug te vinden in de Ténéréreeks van Yamaha. Er is een duidelijke link met de Dakarfietsen. Yamaha brengt deze avontuurlijke reeks zowel in een 1200- als in een 660-uitvoering. ABS is inmiddels op al dit soort machines gemeengoed.

Suzuki heeft met de Inazuma 250 bescheidener nieuws. Het is een zogenaamde ”naked bike” met een tweecilinder 250 cc motorblok, bedoeld voor veel zuinige kilometers. Gebruiksvriendelijkheid voor de beginnende motorrijder staat hierbij voorop.

Op het gebied van accessoires is er vooral vraag naar meer comfort. Zo is het mogelijk om de cruisecontrol 2 van het merk Booster in nog geen minuut te monteren. In één simpele beweging wordt de gashendel vastgezet, zodat de berijder de rechterpols kan ontlasten. Door simpel de gashendel terug te draaien wordt de blokkering weer opgeheven.

De motorfiets is een mix van mobiliteit en ontspanning, en die combinatie komt op de beursvloer uitgebreid tot z’n recht.


Veiligheid

Het aantal gemotoriseerde tweewielers in ons land is de laatste vijftien jaar gemiddeld met 5 procent per jaar gestegen, zo meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu in zijn ”Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders”.

De motorfiets is minder milieubelastend dan de auto en speelt een rol bij het terugdringen van files en parkeerproblemen. Tegelijk blijkt dat een op de tien verkeersdoden een motorrijder is en dat het ongevalsrisico 25 keer hoger ligt dan voor een inzittende van een auto. De belangrijkste oorzaken: niet worden gezien door een automobilist bij voorrang en verlies van de macht over het stuur. Ondanks de afname van het totale aantal verkeersdoden, zet die trend bij motorrijders niet door.

Oplossingen worden gezien in een voortgezette rijopleiding, informatieverstrekking door belangenorganisaties bij de start van het motorseizoen, informatieverstrekking van het ministerie voor automobilisten zowel in het verkeer als tijdens de rijopleiding, en het verbeteren van de zichtbaarheid van de motorrijder. In Europees verband wordt er gesproken over een getrapt systeem voor het motorrijbewijs, zodat jongeren niet meteen de zwaarste modellen mogen besturen.

De motorrijder heeft een deel van de eigen veiligheid, zowel actief (oplettend rijden) als passief (beschermende kleding), zelf in de hand. Passende kleding draagt niet alleen bij aan bescherming bij een ongeval, maar kan tegelijk de zichtbaarheid verhogen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer