Economie

Autoconcerns VS verliezen terrein op thuismarkt

Amerikanen kochten in juli ruim 17 miljoen nieuwe auto’s. Iets meer dan 40 procent (40,1 procent) daarvan was van buitenlandse makelij.

Van onze correspondent
4 August 2003 10:26Gewijzigd op 14 November 2020 00:28

In vergelijking met vorig jaar juli zijn de Amerikaanse producenten er gezamenlijk 2 procent op achteruitgegaan.

„Ondanks renteloze financieringen en extra’s die gratis worden aangeboden, kiezen steeds meer Amerikanen voor buitenlandse merken, voornamelijk vanwege hun betere kwaliteit en dienstverlening”, zo meent Gerry Sanders, woordvoerder van de consumentenorganisatie Consumer Reports. General Motors (GM), Ford en Chrysler boden potentiële kopers in juli gemiddeld 3516 dollar aan extra’s.

Europese merken bleven hier ruim onder met 1898 dollar. Koreaanse merken boden voor slechts 1369 dollar aan extra’s aan en bij de Japanse merken bleef dit beperkt tot 1030 dollar. Ondanks deze bescheiden pakketten wonnen de producenten uit deze drie landen in marktaandeel ten koste van de Amerikanen. Buitenlandse auto’s worden deels direct geïmporteerd en deels door buitenlandse fabrikanten in de VS zelf geproduceerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer