Bedrijven snijden fors in reclame
Het bedrijfsleven heeft vorig jaar veel minder geld besteed aan reclame in Nederland. De honderd belangrijkste adverteerders besteedden 140 miljoen euro minder aan reclame op tv, voor de radio of in dagbladen.
Alleen al KPN, vorige keer nog koploper, leverde 32 miljoen euro in. Het ministerie van Financiën kwam door de grote eurocampagne met stip binnen in de topvijf.
De resultaten hebben betrekking op de periode van november 2000 tot en met oktober 2001 en zijn donderdag door het reclamevakblad NieuwsTribune naar buiten gebracht.
In totaal spendeerde Financiën bijna 39 miljoen euro belastinggeld aan het aanprijzen van de nieuwe Europese eenheidsmunt. Daarmee steeg het ministerie van de zestiende naar de vierde plaats op de reclameranglijst.
Dik aan kop gaat Unilever. De werkmaatschappij voor zeep en schoonheid Lever Fabergé gaf 87,5 miljoen euro uit voor de promotie van merken als Robijn, Omo en Andrélon. De voedselpoot, Unilever Bestfoods, bracht voor ruim 52 miljoen euro merken als Knorr en Unox aan de man. Concurrent Procter & Gamble (onder meer Oil of Olaz en Ariel) gaf eveneens ruim 52 miljoen euro uit.
In totaal hebben de honderd grootste adverteerders bijna 3,5 miljard euro uitgegeven om hun waar bij de klanten aan te prijzen.
Door het uiteenspatten van de internetzeepbel vielen bedrijven als World Online en One Tel uit de tophonderd weg en zakte KPN vier plaatsen. Maar ook een bedrijf als Philips sneed fors in de uitgaven en duikelde zelfs uit de tophonderd.
Bij de STER daalde de vraag met 5 procent en ook IP zag een neergaande vraag.