Plussen en minnen van de Chevrolet Volt
De nieuwe Chevrolet Volt heeft iets van een ruimteschip.
De ontwikkeling van de Chevrolet Volt heeft de nodige voeten in de aarde gehad. Het is geen gewone auto die voortborduurt op bestaande technieken. Jaren geleden liet General Motors het model al zien en toch duurde het nog tot vorig jaar voordat de eerste exemplaren de showrooms van de Amerikaanse dealers binnenreden.
Inmiddels is de Volt ook in Nederland beschikbaar en actueler dan ooit. Vanwege de lage gemeten CO2-uitstoot komt de auto in aanmerking voor vrijstelling van bpm en wegenbelasting, en profiteert de zakelijke rijder van 0 procent bijtelling.
Een aantrekkelijke vormgeving gaat zelden samen met milieuconcepten, maar de Volt scoort op dit punt een hoge waardering, ook van voorbijgangers en omstanders. De 4,5 meter lange vijfdeurs hatchback heeft een relatief hoog gesloten carrosserie. Dat wordt optisch opgevangen door de brede, zwarte randen onder de zijruiten. Zonder dat de auto extreem is, valt aan veel details af te lezen dat het hier om iets bijzonders gaat.
Op het linkervoorspatbord zit een rond klepje dat niet dient voor het toedienen van vloeibare brandstof. Hierachter gaat de aansluiting voor de laadkabel schuil. De Volt is de eerste auto die volledig elektrisch wordt voortbewogen en tegelijk is voorzien van een ”range extender”. Dat is een duur woord voor een kleine, efficiënt draaiende benzinemotor die van pas komt als de accu leegt dreigt te raken.
Hoe werkt het principe? In de praktijk zal de gemiddelde gebruiker zo’n 45 tot 50 kilometer volledig elektrisch kunnen afleggen nadat het accupakket in het stopcontact of aan de laadpaal volledig is geladen. Daarna slaat, zonder dat de inzittenden het horen, de 1,4 liter benzinemotor in het vooronder aan. Deze wekt stroom op waarmee de elektromotor kan blijven doordraaien. De benzinemotor wordt evenwel niet ingezet om de accu’s op te laden. Dat gebeurt deels wél door het terugwinnen van remenergie en bij het loslaten van het gaspedaal. Daarom is te merken dat de Volt na het afremmen op een afrit zich de eerste paar honderd meter weer volledig elektrisch voortbeweegt. Bij hoge snelheden en met de benzinemotor aan kan de verbrandingsmotor rechtstreeks de elektromotor aandrijven, maar een directe verbinding tussen motor en wielen is er niet. De elektromotor levert een vermogen van 151 pk en een fors koppel van 370 Nm. Daarmee presteert de 1632 kg wegende Volt prima: een top van 160 km/u en acceleratie naar 100 in 9 seconden zijn ronduit vlot.
De eerste keer dat de accu wordt leeggereden is even spannend. De motor slaat toch wel automatisch aan? En jazeker, het systeem werkt volledig automatisch en kan op het scherm op de middenconsole worden gevolgd.
Het werkingsprincipe van de Volt en de gelijkvormige Opel Ampera is verbluffend. De kracht van de elektromotor en het lage geluidsniveau wennen snel en dragen bij aan het comfort van de auto. Het accupakket heeft een T-vorm en ligt tussen de zitplaatsen (vier) en onder de achterstoelen. Het ligt lekker laag in de auto en daarmee wordt een zeer gunstig zwaartepunt bereikt dat meehelpt aan het uitstekende weggedrag.
Van het interieur zal niet iedereen gecharmeerd zijn. Diverse delen zijn in glanzend wit uitgevoerd. Verder komt door de verschillende beeldschermen en geluiden de associatie met een ruimteschip naar boven. Dat past wel bij het concept van de auto.
Het brandstofverbruik is voer voor discussie, omdat het zich moeilijk concreet laat bepalen. Het blijkt volledig afhankelijk van wat het aandeel volledig elektrisch rijden binnen het gebruik van de auto is. Als tot het leegrijden van een volle benzinetank een keer of drie tot vier met volle accu’s wordt gereden, is een gemiddelde van ruim 1 op 27 eenvoudig te halen. Wie alleen maar op benzine rijdt, zal eerder rond de 1 op 12 tot 14 uitkomen, maar daarvoor is het concept niet bedoeld. Intussen zullen vooral veelrijders deze auto kiezen, vanwege de vrijstelling van bijtelling. Alleen als zij overal waar mogelijk de accu’s opladen (thuis, op de zaak, bij klanten et cetera) komt het prachtige Voltconcept tot z’n recht.
Chevrolet levert twee uitvoeringen, de LT voor 41.950 euro en de meer complete LTZ, die 44.500 euro kost. Voor dat laatste bedrag levert Opel ook de Ampera, die zich alleen door gewijzigde logo’s en een ander front van de Volt onderscheidt.
Chevrolet Volt LTZ
Energie: A
motor ++
De prestaties van de Chevrolet Volt zijn meer dan uitstekend. Daarbij komt dat de elektrische aandrijflijn nauwelijks geluid maakt.
CO2-uitstoot ++
De lage CO2-uitstoot volgens de officiële meetmethode brengt vrijstelling met zich meer van bpm, wegenbelasting en ook nog eens bijtelling.
volume -
Het interieurvolume is niet overdreven. Voorin is er genoeg ruimte, erg lange achterpassagiers komen met het hoofd in de knel. Bagagevolume blijft bescheiden.
techniek +
De techniek van de Chevrolet Volt werkt verrassend goed, maar het doel (een laag brandstofverbruik) komt alleen in zicht als er veelvuldig elektrisch wordt gereden.
dashboard +/-
Dashboard en portierpanelen in glanzend wit, het is weer eens wat anders. De meeste functies op het dashboard worden door aanraking bediend: even wennen.
Topsnelheid
160 km/h
Acceleratie
9,0 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 27,3 km.
CO2-uitstoot
27 g/km