Elektronicadivisie Philips haalt broekriem aan
De Philips-divisie Consumentenelektronica ondergaat een forse reorganisatie, zo heeft directeur Gottfried Dutiné donderdag aangekondigd.
Het bedrijfsonderdeel wil vanaf eind 2005 jaarlijks 400 miljoen euro besparen om de winst op te krikken. Een woordvoerder van Philips kon nog niet aangeven hoeveel banen dit plan kost.
Het concern wil zich richten op drie belangrijke onderdelen. Het gaat om netwerken, beeldschermen en infotainment (mobiele audio en video). „We verwachten meer concurrentie en moeilijker spelregels in de markt”, schrijft Dutiné in een brief aan het personeel.
Binnen de divisie zijn deze week teams opgezet die onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om de efficiëntie te verbeteren. „Zo willen we alle overlapping tussen de vier regio’s waar we actief zijn, aanpakken”, zei een woordvoerder.
In de voorziene besparing van 400 miljoen euro per jaar zijn geen eenmalige herstructureringskosten opgenomen. Over de omvang van deze kosten geeft Philips meer informatie bij de presentatie van de financiële resultaten van het derde kwartaal.
De besparing komt boven op het eerder aangekondigde programma om aan het einde van dit jaar op jaarbasis 1 miljard euro te besparen op kosten. Speciaal daarvoor werd aan het begin van de maand in de top van de onderneming een nieuwe functie gecreëerd.