Aantal trajecten snelheidsverhoging geschrapt
DEN HAAG (ANP) – Op 68 kilometer snelweg gaat een eerder voorgestelde verhoging van de maximumsnelheid niet door. Dat heeft verkeersminister Melanie Schultz woensdag aan de Tweede Kamer geschreven. Het betreft 2,7 procent van de eerder voorgestelde trajecten waar automobilisten hun gaspedaal dieper mogen intrappen.
De VVD-bewindsvrouw komt hiermee tegemoet aan een wens van de Kamer. De Kamerleden willen namelijk niet dat de snelheid wordt verhoogd op wegen waar dit investeringen vergt in maatregelen om de luchtkwaliteit op orde te houden, zoals schermen die vieze lucht filteren.
Op de volgende trajecten gaat hierdoor de maximumsnelheid niet omhoog: A2 (Vinkeveen-Leidsche Rijn Tunnel), A2 (Oudenrijn-Nieuwegein), A12 (Gouwe-Reeuwijk), A12 (Woerden-Oudenrijn), A12 (Oudenrijn-parkeerplaats de Forten), A20 (Kleinpolderplein-Rotterdam Centrum). Het laatste traject betreft een 80 km-zone. Ook op de A27 (Lunetten-Houten) en A27 (Everdingen-Lexmond) gaat een verhoging niet door.
GroenLinks blijft ontevreden over de plannen die Schultz heeft met 80 km-zones rond grote steden. „We vinden het onbestaanbaar dat de minister minstens drie van de vijf zones wil afschaffen”, zegt Kamerlid Ineke van Gent. „Die zones helpen omwonenden van snelwegen in de grote steden aan schonere lucht en minder herrie.”
„De minister zet in Amsterdam, Rotterdam-Overschie en Den Haag de bijl in een van de meest succesvolle verkeersmaatregelen voor milieu en omwonenden ooit”, vervolgt Van Gent. De minister komt volgens haar op basis van ingewikkelde rekensommen tot een rooskleuriger beeld. „Ze goochelt volop met cijfers. Maar waar vieze lucht gemeten wordt, is een lagere snelheid op zijn plaats.”
Van Gent ziet het wel als een lichtpuntje dat de minister op de A10-west de lagere snelheid ten minste ’s avonds en ’s nachts wil handhaven.