Economie

Minder omzet en winst voor Sanoma

HELSINKI (ANP) – Het Finse mediaconcern Sanoma heeft vorig jaar een omzet behaald van 2,75 miljard euro, een daling met 0,5 procent ten opzichte van 2010. De nettowinst kwam uit op 86 miljoen euro, ruim 71 procent minder dan een jaar eerder. Dat maakte het bedrijf, in Nederland eigenaar van onder meer SBS, Nu.nl en diverse publiekstijdschriften, dinsdag bekend.

7 February 2012 08:31Gewijzigd op 14 November 2020 19:08

Sanoma is bezig de bakens te verzetten en wil zich hoofdzakelijk richten op media en educatie. Een aantal onderdelen dat niet paste in de nieuwe strategie werd afgelopen jaar verkocht. Aan de andere kant verstevigde het zijn positie in Nederland met de overname van SBS. Die aankoop zal volgend jaar leiden tot een lichte omzetgroei, verwacht topman Harri-Pekka Kaukonen.

Nederland wordt steeds belangrijker voor Sanoma. Inmiddels haalt de uitgever van onder meer AutoWeek, Donald Duck, Libelle en Margriet 28 procent van zijn omzet in ons land. Een jaar eerder was dat nog 23 procent. Finland was goed voor 47 procent van de omzet tegen 51 procent in 2010.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer