Volkswagen Up! helemaal bij de tijd
In het algemeen geldt Volkswagen niet als uitvinder van nieuwe autotypes, maar als het merk besluit aan een trend mee te doen, doet het dat wel meteen goed. Ook met de kleine up!.
De vorige poging van een compact Volkswagenmodel liep uit op een teleurstelling. De Lupo werd niet wat ervan werd verwacht. Dat kon deels worden verklaard doordat de Duitse markt op dat moment geen grote afnemer was van compact en zuinig. De tijden zijn echter veranderd, dus maakt Volkswagen met de up! en tegelijk de afgeleide versies van Skoda (Citigo) en Seat (Mii) een aanzienlijk betere kans.
De up! begint met een eenvoudige programmaopbouw, maar zal weldra fors worden uitgebreid. Nu zijn er alleen een driedeurs carrosserie, een splinternieuwe motor in twee vermogensvarianten en drie uitrustingsniveaus. Een vijfdeurs elektrische up!, een sportieve GT-versie en een extra zuinige BlueMotion liggen in het verschiet.
Opvallend bij de up! is de erg hoekige vormgeving met een paar opmerkelijke details, zoals de knik in de achterste zijruit, de volledig glazen achterklep en de zwarte rand in de voorbumper die dienstdoet als luchttoevoer naar de motorruimte. Met behulp van de juiste wielen en grappige stickers kan de up! helemaal naar eigen smaak worden aangekleed. Mede daardoor is de kleine Volkswagen een frisse verschijning die de nodige positieve reacties ontlokt. Alleen al het kwaliteitslabel ”Volkswagen” brengt dit met zich mee – en dat terwijl de up! bij Skoda wordt gebouwd.
Het interieur is een mengelmoes van eenvoud en hoogwaardige materialen. Zo zijn de portieren maar gedeeltelijk bekleed, maar het is helemaal niet verkeerd dat de carrosseriekleur in het verder vrij grijze interieur een rol speelt. Bij deze high up! is het dashboard voorzien van een brede accentrand in glanzend zwart, en afhankelijk van de uitrusting bestaan hiervoor meerdere mogelijkheden. Het midden van het dashboard wordt ingenomen door de bediening van audio (goed geluid!) en klimaat, terwijl de high up! standaard wordt geleverd met een verwijderbaar navigatiesysteem.
Het is opvallend dat een auto die niet langer is dan 3,54 meter een zeer volwassen bemeten interieur heeft. Daarbij passen voorstoelen die niet te krap zijn en een voldoende lange zitting hebben. Alleen bij vele uren achter elkaar achter het stuur blijkt de ondersteuning van de onderrug onvoldoende.
Het standaard bagagevolume bedraagt 251 liter, voor een model met deze afmetingen opvallend ruim. Het kan worden uitgebreid tot 951 liter, wat de up! voldoende flexibiliteit geeft.
Alhoewel Volkswagen al langer driecilinders levert, werd de 1 liter krachtbron uit de up! helemaal nieuw ontwikkeld. Volkswagen levert op dit moment twee vermogensvarianten, 60 en 75 pk. De tweede versie presteert naar behoren met een acceleratie naar 100 in 13,2 seconden en een top van 171 km/u. Belangrijker nog is dat de up! goed met het verkeer weet mee te komen.
Volkswagen heeft volgens de officiële methode zulke gunstige verbruikscijfers gemeten dat de auto op dit moment is vrijgesteld van wegenbelasting en bpm. De vraag is dan altijd of het beloofde verbruik in de dagelijkse praktijk wordt waargemaakt. De up! stelt niet teleur met een gemiddelde van boven de 1 op 17, zelfs op lange stukken snelweg over de landsgrenzen.
Doordat de lengte van de auto maximaal is gebruikt voor de wielbasis, staan de vier wielen keurig op de hoeken van de carrosserie. Zelfs in het geval van deze high up! met stugger onderstel (optie) en 16 inch wielen met lagere banden blijft het veercomfort van niveau. Verkeersdrempels brengen de kleine Volkswagen niet van z’n stuk. Ook bij de in Nederland legale maximale snelheden behoudt de up! z’n stabiliteit, en dat betekent dat Volkswagen vooral een zeer volwassen rijdend compact model neerzet.
De up! is te koop vanaf 8490 euro (60 pk) en daarmee loopt Volkswagen keurig met de concurrentie in de pas. De 75 pk is er vanaf 10.110 euro en komt als high up! op 11.030 euro. Deze varianten kunnen vanaf 1 juli dit jaar niet meer zonder bpm worden geleverd. Tevens vervalt de vrijstelling van wegenbelasting en gaat de bijtelling van 14 procent naar 20 procent. Maar zoals gezegd heeft Volkswagen nog de nodige potjes op het vuur om op de strenge Nederlandse normen te reageren.
Volkswagen High Up! 75 pk
Energieklasse: A
uitstraling +
De uitstraling is hoekig en vierkant, maar spreekt toch heel veel mensen aan. De Up! zorgt in het compacte segment voor een fris geluid.
motor ++
De 75 pk sterke driecilinder motor presteert naar behoren en blijkt onder normale praktijkomstandigheden behoorlijk zuinig voor de dag te komen.
één knopje -
Het is onhandig dat de elektrische bediende ruit in de passagiersdeur niet vanuit de positie van de bestuurder kan worden geopend. Wat kost één knopje nou?
stoelen +/-
De stoelen hebben een volwassen formaat, vooral de zitting is lang voor een kleine auto. Op lange ritten blijkt de ondersteuning van de onderrug onvoldoende.
ruimte +
Compact van buiten, ruim van binnen, dat is de Volkswagen Up! beslist. Op de achterbank passen twee volwassenen, terwijl er redelijk wat bagageruimte overblijft.
Topsnelheid
171 km/h
Acceleratie
13,2 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 17,1 km.
CO2-uitstoot
108 g/km