Concertgebouw verdient al 6 miljoen met jubileumaandelen
AMSTERDAM – De jubileumemissie van Het Concertgebouw N.V. heeft sinds de lancering in september 2011 al ruim 6,25 miljoen euro opgebracht.
Dat meldt het Concertgebouworkest donderdag. De afgelopen maanden tekenden meer dan 500 nieuwe aandeelhouders in op het eenmalige jubileumaandeel van het muziekinstituut. De emissie, waarbij maximaal 1000 aandelen beschikbaar zijn voor het publiek, loopt nog tot 11 april.
Het Concertgebouw zegt positief gestemd te zijn over de tussenstand. Het muziekpodium organiseerde de jubileumemissie met het oog op het 125 jarig bestaan in 2013. De eindopbrengst wordt ondergebracht in een toekomstgericht Endowment-fonds, waarvan de revenuen worden ingezet „om het monument in topconditie door te kunnen geven aan volgende generaties en voor het muziekeducatieprogramma voor kinderen.”
Eigenaren van een jubileumaandeel krijgen de gelegenheid nauw betrokken te zijn bij de activiteiten in en om het Concertgebouw. Daarnaast ontvangen aandeelhouders jaarlijks muzikaal dividend in de vorm van bijzondere, besloten concerten.
Simon Reinink, algemeen directeur van het Concertgebouw: „We zijn blij met de huidige tussenstand van onze jubileumemissie, zeker gezien het huidige economische klimaat. De opbrengsten tot nu toe bieden een noodzakelijke versterking van het financiële fundament van het Concertgebouw. Terzelfdertijd realiseren wij ons dat we nog een paar honderd jubileumaandelen kunnen verkopen. Wij hopen dan ook vurig de komende maanden nog een flink aantal belangstellenden te overtuigen van het nut en de noodzaak, maar ook het enorme plezier van een jubileumaandeel. We denken dat de nieuwe Geefwet hier ook een bijdrage aan kan leveren. Deze emissie is echt ‘once in a lifetime’. Na 11 april duurt het misschien wel opnieuw 125 jaar voordat je een aandeel van het Concertgebouw zult kunnen verwerven.”