Buitenland

Kapitein van Costa Concordia krijgt de schuld

ROME (ANP/AFP/RTR/DPA) – De kapitein van het gekapseisde Italiaanse cruiseschip Costa Concordia is volgens zijn bazen verantwoordelijk voor het ongeluk. Hij heeft de regels gebroken met een „onverklaarbare fout”, aldus het hoofd van Costa Cruises maandag.

16 January 2012 18:20Gewijzigd op 14 November 2020 18:43
Costa Concordia maandagmiddag. Foto EPA
Costa Concordia maandagmiddag. Foto EPA

Pier Luigi Foschi verklaarde dat kapitein Francesco Schettino een manoeuvre maakte waarvoor hij geen toestemming had. „Wij distantiëren ons van zulk gedrag.” Volgens Foschi zijn er geen aanwijzingen dat een technisch probleem de oorzaak is van het ongeluk waardoor zeker zes opvarenden omkwamen.

De geëmotioneerde Foschi nam het op voor de andere bemanningsleden van het schip. „Ze hebben zich allemaal als helden gedragen. Het is ze gelukt om meer dan 4000 mensen te evacueren in 2 uur tijd.”

De 290 meter lange Costa Concordia voer vrijdagavond vlakbij het eiland Isola del Giglio voor de kust van Toscane en raakte daar een rots. Door de aanvaring ontstond een scheur van tientallen meters lang in de romp. Het schip maakte water en kapseisde.

Kapitein Schettino wilde volgens de Italiaanse krant Corriere della Sera een bemanningslid plezieren door vlak langs het eiland te varen. Hoofdkelner Antonello Tievoli is van het eiland afkomstig. Toen het schip vlakbij het eiland was, zou de kapitein tegen het bemanningslid hebben gezegd: „Kom kijken, Antonello, kijk je eiland.” De kapitein zou Tievoli een plezier hebben willen doen omdat de kelner geen verlof had gekregen. Kort voor het schip op de rotsen liep zou de kelner volgens getuigen hebben gewaarschuwd: „Pas op, we zitten heel dicht bij de kust.”

Schettino werd zaterdag aangehouden. Volgens hem stond de rots niet op de kaart. De kapitein wordt beschuldigd van doodslag. Hij zou bovendien zijn schip hebben verlaten terwijl de evacuatie nog bezig was.

Reddingswerkers zoeken nog altijd naar circa 15 vermiste opvarenden. Maandag borgen ze een lichaam. De reddingsoperatie werd overdag uren stilgelegd omdat het schip iets was verschoven. Daardoor kwam de veiligheid van de duikers in gevaar. Het risico bestaat dat de Costa Concordia wegglijdt en in de diepte verdwijnt.

De schade aan het cruiseschip is geschat op 65 tot 73 miljoen euro. Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit is een van de gegadigden om het schip te lichten. De bergers moet echter eerst een milieuramp zien te voorkomen door 2300 ton brandstof uit schip te pompen. Medewerkers van Smit voerden maandag een eerste inspectie uit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer