Opel Zafira buit mogelijkheden verder uit
In de nieuwe Zafira schept Opel niet alleen meer ruimte door slechts de afmetingen te vergroten. Het is vooral de nieuwe stoelopstelling die hier voordeel oplevert.
De derde generatie van de Opel Zafira is inmiddels een feit. Het merk voegt achter de typenaam ter onderscheiding nog Tourer toe, omdat in een aantal landen de bestaande Zafira nog enige tijd verkrijgbaar blijft. In Nederland is dat niet het geval.
De Zafira Tourer maakt gebruik van het onderstel van de nieuwe Astra. Dat is ruimer bemeten en daarvan profiteert dit model. In de lengte komt er zo’n 18 centimeter bij en ook in breedte, hoogte en wielbasis is de nieuwe Zafira groter. De vormgeving is minder hoekig dan voorheen. Bij het front is voor dezelfde ontwerprichting gekozen als bij de elektrische Ampera, waaruit afgeleid mag worden dat de V-vormige groepering van koplampen en mistlampen tot het nieuwe Opel-DNA behoren. De typische belijning op de flanken van de laatste Opels komt ook bij de Zafira voor, terwijl eveneens de oplopende ruitlijn een sterke karaktertrek blijkt.
De achterkant doet door zijn chromen strip en de vorm van de verlichting sterk aan de Ford S-MAX denken, een auto die denkbeeldig in een hoger segment zit. Maar het is een feit dat de Zafira met een lengte van 4,66 meter exact even lang is als bijvoorbeeld een Renault Espace. Prijstechnisch neemt de Opel ook wat afstand van de zevenpersoons uitvoeringen van de zogenaamde midiruimtewagens (Scénic, C4 Picasso, C-Max), maar blijft nog ver onder de grote modellen.
Voorin komen de toegenomen afmetingen meteen tot uitdrukking. Flinke stoelen, volop hoofd- en beenruimte en bovendien genoeg afstand tussen de stoelen in. Het dashboard volgt qua vormgeving de Insignia en de Astra. De armleuning tussen de voorstoelen is verschuifbaar en kan aan het postuur van de berijder worden aangepast.
Een aardige optie is de panoramische voorruit die tot boven de voorstoelen is doorgetrokken. Het geeft bijna de indruk van met een helikopter op stap te zijn. Deze vinding is al bekend van de Citroën C4 Picasso, maar het blijft een aparte gewaarwording. Als de zon het interieur te veel opwarmt of de voorpassagiers verblindt, is er een unit die naar voren geschoven kan worden. Deze omvat een rolhoes ter afdekking van de ruit en de traditionele zonnekleppen.
De functionaliteit van de Opel Zafira wordt geholpen door de opstelling van de stoelen achterin. Allereerst moet opgemerkt worden dat, in tegenstelling tot voorheen, de derde zitrij een optie is geworden (895 euro). Deze twee stoelen klappen in één beweging in de vloer. In stelling gebracht bieden ze redelijk plaats aan kleinere kinderen, de beenruimte is te gering voor volwassenen en ook de hoofdruimte schiet daarvoor tekort. Op de standaard tweede zitrij is het veel beter gesteld. Drie grote personen kunnen er vorstelijk zitten, hebben de mogelijkheid de zitting in lengterichting te verschuiven en de rugleuning te verstellen. Opel biedt verder de mogelijkheid (optioneel) om het middendeel van de rugleuning om te vormen tot een comfortabele armleuning. De drie zitplaatsen, die samen de achterbank vormen, kunnen afzonderlijk worden neergeklapt en sluiten dan vlak op het niveau van de laadvloer aan. Een veel mooiere oplossing dan de verschuifbare, lijvige achterbank die Opel tot nu toe toepaste.
Motorisch richt Opel zich in eerste instantie op de 1,4 liter turbo benzinemotoren (120 en 140 pk) en de 2 liter diesel. De lagere CO2-uitstoot over hele linie verklaart een bescheiden meerprijs ten opzichte van de vorige Zafira en dat heeft Opel Nederland doen besluiten het oude model niet meer op de prijslijst te zetten.
De 2 liter diesel levert in de topversie 165 pk en weet ook door z’n koppel van 350 Nm al bij 1750 tpm zeer overtuigend te presteren. Niet alleen de top van 208 km/u en acceleratie in 9,8 seconden zijn van niveau, de auto trekt gewoon lekker onder alle omstandigheden. Een zesbak, start-stopsysteem en schakelindicator temperen het brandstofverbruik, dat met 1 op 13,5 niet echt verrassend is. Opel mag zich gelukkig prijzen dat de gemiddelde concurrentie ook niet bijster positief op dit vlak scoort. En dat terwijl het opgegeven verbruik met bijbehorende CO2-uitstoot (137 g/km) juist wel zeer gunstig is.
Opel start de nieuwe Zafira met de 120 pk 1.4 benzine voor 28.495 euro. De 2.0 CDTi heeft een vanafprijs van 31.795 euro voor de 130 pk-versie, terwijl de 165 pk begint bij 33.395 euro.
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi
Energie: C
weggedrag/rijcomfort ++
Het Astraonderstel waarop de Zafira is gebaseerd zorgt zowel voor een dynamisch weggedrag als voor behoud van rijcomfort.
model +
De minder hoekige vormgeving zorgt ervoor dat de Opel Zafira niet langer als een busje oogt. Het model toont alle elementen van het nieuwe Opel-DNA.
ruimte derde zitrij -
De optionele derde zitrij is alleen geschikt voor kleinere kinderen. De stoelen zijn niet al te groot, de beenruimte is beperkt, de afstand van zitting tot vloer miniem.
motor +/-
Wat trekkracht en souplesse betreft laat de 165 pk sterke dieselmotor weinig te wensen over. Het verbruik is niet heel gunstig (net als bij de meeste concurrenten).
opties +
De prachtige panoramische voorruit wordt tot in het dak boven de voorpassagiers doorgetrokken. Bij deze optie hoort ook een glazen dak boven de achterpassagiers.
Topsnelheid
208 km/h
Acceleratie
9,8 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 13,5 km
CO2-uitstoot
137 g/km