Economie

Zzp’er in bouw kan vakmanschap waarborgen

WOERDEN – Zelfstandige ondernemers in de bouw kunnen zich vanaf vandaag onderscheiden met een keurmerk. Enkele vragen aan Charles Verhoef, voorzitter van initiatiefnemer FNV Zelfstandigen Bouw.

Ellen van de Beek
12 January 2012 08:49Gewijzigd op 14 November 2020 18:39
Foto ANP
Foto ANP

Waarom is zo’n keurmerk nodig?

„Er bestaat bij zzp’ers in de bouw grote behoefte om zich te onderscheiden op vakmanschap, niet op prijs. En klanten willen een vakman die als hij afspreekt dat hij om negen uur komt, ook écht om negen uur komt. Er werken in de bouw om en nabij de 60.000 zelfstandigen zonder personeel en in deze crisistijd wordt het onderscheid vooral gezocht in de laagste prijs. Dat is niet wenselijk. De trend wordt, helaas moet ik het zeggen, toch wel versterkt door sites zoals werkspot.nl (een soort marktplaats.nl voor klussen, EvdB).”

Zzp’ers die een keurmerk willen, moeten jaarlijks een bedrag van 199 euro betalen (het eerste jaar 99 euro), vijf jaar werkervaring hebben óf twee jaar werkervaring en een diploma. Fysieke controles verrichten jullie niet. Hoe betrouwbaar is dit keurmerk?

„We hebben een tijd geworsteld met de vraag hoe streng we de voorwaarden moesten maken. Er zijn keurmerken in de bouw die 800 tot 2000 euro per jaar kosten, zo’n bedrag kun je een zzp’er niet laten betalen. Maar je moet ook zorgen dat het geen wassen neus wordt. Fysieke controles zijn duur, maar we voorkomen dat die nodig zijn door te werken met klantbeoordelingen. Elke zzp’er moet vijf klantbeoordelingen aanleveren.”

Er wordt nogal eens gefraudeerd met klantbeoordelingen. Die zijn lang niet altijd authentiek.

„Klopt. We laten ze daarom screenen door een extern bureau. Zijn ze echt niet door 
de buurman, door een vriendje of een tante geschreven? Be-oordelingen van klanten zijn wel heel belangrijk. Een klant wil gewoon dat een vakman zijn afspraken nakomt, dat vindt 
hij belangrijker dan de prijs.

Als je veel werkervaring hebt en een diploma, dan is dat niet automatisch het bewijs dat je ook een vakman bént. Een klant let op zaken zoals: Begrijp ik de offerte? Doet hij alles zoals we dat hebben afgesproken en houdt hij zich aan de afgesproken prijs?”

Wat is er mis met Werkspot? Die werkt ook met klantbeoordelingen.

„Ik ben wat sceptisch over Werkspot. Het is een prachtige site, hoor, en ik heb niets tegen het samenbrengen van mensen via internet, maar als een consument zijn badkamer wil laten verbouwen en een oproep op Werkspot zet, kán het niet zo zijn dat een vakman een serieuze prijs kan bieden vanachter zijn computer, zónder die badkamer eerst gezien te hebben. Dat is wel wat daar gebeurt. Het belangrijkste criterium is de prijs. Daarnaast controleert Werkspot niet objectief de juistheid van klantbeoordelingen. Ze zijn natuurlijk gewoon een commerciële partij.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer