Binnenland

RD.nl heeft een nieuw jasje

De website van deze krant is vernieuwd en heeft een andere naam gekregen. Refdag.nl heet vanaf woensdag RD.nl en heeft een frisse uitstraling gekregen. Bart Visser, directeur van de Erdee Media Groep (EMG): „Ondanks de veranderingen blijft RD.nl de betrouwbare nieuwsbron als het gaat om identiteit en taalgebruik.”

11 January 2012 08:56Gewijzigd op 14 November 2020 18:37
Foto RD
Foto RD

Nieuwssites krijgen zo nu en dan een ander uiterlijk om er fris uit te blijven zien, maar ook om de bezoeker tegemoet te komen. Dat geldt ook voor de website van deze krant. Visser: „Bezoekers klaagden over de toegankelijkheid en de gebruikersvriendelijkheid van refdag.nl. Ook is het belangrijk om qua vormgeving aantrekkelijk te blijven. Bezoekers moeten niet uitgekeken raken op je site.”

Daar komt bij dat het oude refdag.nl weinig kansen bood om advertenties een plek te geven. Het nieuwe RD.nl heeft die ruimte wel. Dat betekent niet dat er veel vervelende commerciële uitingen op de website zullen komen, benadrukt Visser. „Nieuws, achtergronden en opinie blijven het belangrijkst op RD.nl en zijn gratis te lezen. Dat betekent wel dat we op andere manieren geld moeten verdienen. We blijven een verantwoord evenwicht bieden tussen artikelen en advertenties.”

Eigendom RD.nl

Een in het oog springende verandering is de naam van de nieuwe website. Sinds december 1997 heet die refdag.nl. Vanaf vandaag RD.nl. Overigens blijft de site ook via refdag.nl bereikbaar. Visser: „We probeerden al jaren de sitenaam RD.nl te krijgen. Die was tot voor kort eigendom van het Rotterdams Dagblad, maar die titel bestaat niet meer. In de volksmond heet het Reformatorisch Dagblad RD. We denken dat die merknaam sterker is dan refdag.nl.”

Een andere wijziging is de extra aandacht op RD.nl voor eigen artikelen. Stonden die op de oude website verspreid over allerlei categorieën, op RD.nl staat een selectie ervan gegroepeerd onder het kopje ”Uitgelicht op RD.nl”.

In december 1997 lanceerde het Reformatorisch Dagblad zijn eerste website. Toen was het hebben van een site iets nieuws voor een dagblad. Visser: „Refdag.nl was toen een soort doorgeefluikje van de papieren krant. Het paste goed in het eenrichtingsverkeer waardoor internet destijds werd gekenmerkt.” Ruim veertien jaar later is de digitale wereld totaal anders: eenrichtingsverkeer heeft plaatsgemaakt voor interactiviteit. Ook commerciële uitingen zijn sterk veranderd: bestond er vroeger alleen een simpele banner, tegenwoordig kan een advertentie een complete video zijn. „In de loop van de jaren is de technologie om websites professioneel te vormgeven steeds verder ontwikkeld. RD.nl biedt nu veel meer dan alleen tekst met een fotootje. Audio, video, foto en tekst zijn vier elementen die elkaar ondersteunen.”

Gratis

Laten sommige media lezers voor hun artikelen betalen, RD.nl blijft ze gratis aanbieden. EMG-directeur Visser: „Er is onder internetters weinig bereidheid om te betalen voor nieuws, zo blijkt. Nieuwssites met een betaalpoort kampen dan ook veelal met dalende bezoekcijfers. Met RD.nl willen we zo veel mogelijk mensen bereiken. Wel houden we de ontwikkelingen op het gebied van betaald nieuws goed in de gaten.”

Voor het bestaande krantenarchief, dat nu via Digibron beschikbaar is, moet op enig moment wellicht wel betaald worden, stelt Visser. „We denken erover na in de toekomst alles wat in Digibron beschikbaar is tegen betaling aan te bieden, bijvoorbeeld in een abonnementsvorm.”

Sociale media

Het RD is actief op verschillende sociale media, als Twitter, Facebook en Google+. Inmiddels mogen die op flinke belangstelling rekenen. Steeds meer bezoekers bereiken de website via een sociaal medium. „Vroeger knipten we een krantenartikel uit dat we vervolgens iemand anders lieten lezen. Datzelfde doen we nu door artikelen te delen via sociale media”, aldus Visser. „Op onze nieuwe website bieden we lezers meer mogelijkheden om artikelen te delen, via Twitter en Facebook en een paar honderd andere kanalen. Die sociale media zijn belangrijk voor ons. Zo proberen we de jongere doelgroep te bereiken.”

Het nieuwe jasje voor RD.nl staat niet op zichzelf. Ook andere websites van de Erdee Media Groep, zoals die van de e-paper, hebben of krijgen dezelfde uitstraling als RD.nl. Visser: „Ondanks de veranderingen in navigatie, vormgeving en naam op RD.nl blijft onze nieuwssite dezelfde betrouwbare bron voor nieuws, achtergronden en opinie­artikelen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer