Economie

Vliegpassagier let meer op prijs dan op beenruimte

Extra beenruimte speelt nauwelijks een rol bij het boeken van een reis. De drie grootste reisorganisaties van Nederland, TUI, Thomas Cook en OAD Reizen, krijgen weinig vragen over de grootte van de zitplaats in een vliegtuig. De prijs van een ticket blijkt bijvoorbeeld voor reizigers eerder van doorslaggevend belang.

ANP
23 July 2003 09:57Gewijzigd op 14 November 2020 00:27

De Consumentenbond heeft dinsdag honderden meetlintjes uitgedeeld aan passagiers op de luchthaven Schiphol. Toeristen en zakenreizigers wordt gevraagd de afstand op te meten tussen de achterkant van hun stoel tot de achterkant van de zitplaats ervoor. De bond eist van luchtvaartmaatschappijen duidelijke informatie over de beenruimte in hun vliegtuigen, zodat de reizigers beter kunnen kiezen.

„Vooral van mensen die van plan zijn een lange vlucht te maken, horen wij dat ze de beenruimte belangrijk vinden”, aldus een woordvoerster van de Consumentenbond. „Op korte vluchten nemen de mensen een krappe zitplaats inderdaad algauw op de koop toe omdat ze vooral een goedkope vlucht willen”, stelt de zegsvrouw.

Bij OAD Reizen komen nog wel eens vragen en klachten binnen over beenruimte. „Maar dan bijna altijd van mensen die ongeveer 1,90 meter lang zijn of die om medische redenen een ruimere zitplaats nodig hebben. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan”, aldus OAD-directeur G. Boven.

Volgens TUI (onder meer Holland International en Arke Reizen) spelen vaak ook persoonlijke voorkeuren mee. „Sommige mensen willen per se achter in het vliegtuig zitten. Bij een ongeluk zou je dan het veiligst zitten, maar de beenruimte is daar wel het minst”, stelt een woordvoerder.

De beenruimte op chartervluchten van Martinair, waar TUI veel plaatsen inkoopt, is doorgaans 29 tot 31 inch (73,66 tot 78,74 cm). „Achter in het vliegtuig is dat vaak 28 inch.” Volgens OAD zitten de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia en Martinair allemaal vrij dicht bij elkaar in de buurt met de beenruimte.

Transavia stelt dat 28 inch het absolute minimum is voor de zogeheten pitch (afstand tussen de achterkanten van de vliegtuigstoelen). „Wij hanteren als minimum 29 inch en zeker 60 procent van de stoelen heeft meer beenruimte dan dat”, aldus een zegsvrouw van de luchtvaartmaatschappij.

Bij KLM hebben passagiers in de economy class gemiddeld 31 inch beenruimte. Volgens een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij kan de ’pitch’ per vliegtuigtype wel iets verschillen. „Ook maakt het uit of je een zitplaats hebt bij de nooduitgang of midden in een rij stoelen.” De zegsman benadrukt dat de beenruimte bij KLM niks geheimzinnigs is. „Deze informatie had de Consumentenbond ook kunnen krijgen, als ze het tenminste gevraagd hadden.”

Volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat bestaan er geen internationale regels over de minimale beenruimte voor vliegtuigpassagiers. „Wel zijn er afspraken over hoeveel stoelen een luchtvaartmaatschappij maximaal in een toestel mag plaatsen, zodat elk vliegtuig snel en veilig ontruimd kan worden in noodgevallen”, aldus een woordvoerder van de inspectiedienst.

De Europese rijksluchtvaartdiensten onderzoeken momenteel wel of strengere regels over de zitplaatsen in vliegtuigen nodig zijn. „Daarbij wordt ook gekeken naar het tromboserisico (bloedstolsel) door te krappe beenruimtes”, aldus een woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer