Strandtenten langs de culinaire meetlat
Te veel strandtenten serveren hun eten alsof ze een veredelde snackbar zijn. Dat vinden althans de initiatiefnemers van de website Zandhap.nl. Zij leggen deze zomer de maaltijden aan zee langs de meetlat in een poging de strandtenthouders aan te zetten tot meer creativiteit.
Daarvoor zijn negentig porties saté en evenzoveel flessen rosé nodig.
„Ik heb bij strandtenten toch vaak zoiets van: het eten is maar matig”, stelt Sander Beekink. Op zich ook niet verwonderlijk, vindt hij. Dagjesmensen verdringen elkaar op een beetje zomerdag voor een plekje aan zee. Zodra de neergaande zon de avond inluidt, moet een warme hap vooral dichtbij en snel te verkrijgen zijn. „En het zou zo mooi zijn als mensen puur voor het eten naar een strandtent zouden komen. Net als bij een restaurant”, vindt Jessica van der Burg.
Om dat te bereiken heeft Van der Burg samen met beroepsproevers Vincent van Dijk en Beekink een website over strandtenten opgetuigd. Daarmee heeft het drietal, allen rond de dertig, een podium ontwikkeld waarop het de maaltijden aan het strand beoordeelt. De bestelling luidt op elk terras hetzelfde: een portie saté en een fles rosé. Achter dit menu gaat de eenvoudige gedachte schuil dat elke strandtent het verkoopt. „Veel mensen denken dat je aan saté niets kunt verprutsen, maar dat blijkt nog wel eens tegen te vallen”, aldus Beekink, zelf werkzaam als kok.
Met hun kritische smaaktests hopen ze de kwaliteit van de maaltijden op een hoger plan te krijgen. Ze willen profiteren van wat ze zelf het „Bloemendaal-effect” noemen. „Daar is een trend gezet, waarbij de strandtenten meer op restaurants gaan lijken. Daarmee is een stijgende lijn ingezet, dat moet je stimuleren”, aldus Van der Burg.
De Nederlandse Vereniging voor Paviljoenhouders Noordzeestranden herkent de trend. „Strandpaviljoens hebben duidelijk de restaurantformule ontdekt. Je kunt tegenwoordig diverse specialiteiten krijgen op het strand, van een barbecue tot Thais”, aldus bestuurslid K. Pluimgraaff. „En daar wordt zeker gebruik van gemaakt.” Volgens hem blijven meer mensen een hapje eten op het strand sinds het standaardaanbod van „bier, koffie en een gevulde koek” is uitgebreid.
Dat de strandtenten niet altijd uitblinken in hun nieuwe rol, blijkt tijdens een proeverij van Zandhap.nl op een terras in Scheveningen. De portie saté die hier wordt opgediend, stemt het trio treurig. „Niet onder de indruk”, luidt de eerste reactie. Naarmate de maaltijd vordert, wordt de kritiek harder. Het vlees is lauw, de saus te pittig en de salade ontbeert een dressing, om maar enkele minpunten te noemen. De rosé die de maaltijd vergezelt, wordt beoordeeld met een weinig enthousiast „mwwwa.”
Deze tent maakt grote kans om een ”kwal” te krijgen, een afrader dus. Toch is het zeker niet allemaal middelmatigheid wat de proevers sinds half juli tot zich hebben genomen. Zij prijzen een saté die is gemaakt van diverse soorten vis of lamsvlees met enthousiasme aan. Dat levert de desbetreffende strandtent dan weer ”zeesterren” op: een tip voor de strandganger.
De oprichters van Zandhap.nl opereren met een beperkte groep van vijf proevers. Samen willen ze voor het einde van de zomer negentig horecagelegenheden aan het strand testen, voornamelijk in de regio Den Haag. De teller beweegt zich inmiddels rond de twintig, dus dooreten blijft het devies. „Soms eet ik twee keer per dag op het strand”, aldus Van Dijk.
Ondertussen werken de initiatiefnemers aan uitbreiding van het team, zodat Zandhap.nl volgend jaar de gehele kuststrook dekt. Het streven is uit te groeien tot een soort Iens Independent Index -een toegankelijke restaurantgids voor de meeste grote steden- voor de strandpaviljoens. „We willen dat mensen eerst kijken waar je moet zijn voordat ze naar het strand gaan.”