Binnenland

Minister Schultz kiest voor Blankenburgtunnel

DEN HAAG (ANP) – Om de verkeersdruk op de Rotterdamse snelwegen het hoofd te bieden, moet een nieuwe verbinding onder de Nieuwe Waterweg, de Blankenburgtunnel, worden aangelegd. De voorkeur voor dat tracé heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) woensdag bekendgemaakt.

7 December 2011 11:58Gewijzigd op 14 November 2020 18:04
Minister Schultz.  foto ANP
Minister Schultz. foto ANP

De minister liet onderzoek doen naar diverse tunnelvarianten. Uiteindelijk kwamen 2 tracé’s als voornaamste optie bovendrijven: de westelijk gelegen Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel, die dichterbij de bestaande Beneluxtunnel staat ingetekend.

„Van alle varianten lost de Blankenburgtunnel het beste de verkeersproblemen op. Bovendien is deze tunnel zo’n 800 miljoen euro goedkoper”, aldus de minister in een toelichting.

Zij zegt voor een goede inpassing van de weg zo’n 150 miljoen euro extra uit te trekken. Daarmee komen de kosten van de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) uit op 1,2 miljard euro. Hiervan wordt 300 miljoen euro betaald uit tol, aldus de minister.

Onbegrijpelijk

Natuur- en milieuorganisaties zijn woensdag ontstemd over de keuze van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) voor de Blankenburgtunnel als nieuwe westelijke oeververbinding. De organisaties noemen haar keuze „onbegrijpelijk”, omdat de tunnel volgens hen het natuurgebied Midden-Delfland vernietigt.

Dat hebben diverse organisaties, waaronder Natuurmonumenten en Milieudefensie, woensdag in een gezamenlijke reactie laten weten.

De tunnel vormt bovendien geen structurele oplossing voor het fileprobleem, zeggen de milieuclubs. De milieuorganisaties, maar ook omliggende gemeenten zoals Vlaardingen en Maassluis, hebben een uitgesproken voorkeur voor de westelijk gelegen Oranjetunnel. Niet alleen vanwege de natuur, die met de Oranjetunnel gespaard zou blijven, maar ook vanwege de oplossing die de westelijke oeververbinding moet bieden tegen de verkeersproblemen in de regio Rotterdam. Volgens de tegenstanders van de Blankenburgtunnel biedt de gekozen variant slechts een tijdelijke oplossing tegen het fileprobleem.

De Vlaardingse wethouder Cees Osterom laat namens gemeenten in de regio weten zich niet bij de keuze van de minister neer te leggen en de Tweede Kamer hierover te benaderen. „Wij rekenen op kritische vragen van Tweede Kamerleden aan de minister over deze investering”, aldus Oosterom.

Ook de ANWB gaf dinsdag op de valreep nog aan ook voor de aanleg van de Oranjetunnel te zijn. De bond liet woensdag weten teleurgesteld te zijn over de beslissing van de minister.

Tol

Een ritje door de nieuwe Blankenburgtunnel gaat de automobilist naar verwachting 2 euro tol kosten. Vrachtwagens betalen ongeveer 6 euro tol. Dat liet een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu woensdag weten. Op het nieuwe traject tussen de A13 en de A16 betalen automobilisten straks waarschijnlijk 1 tot 1,5 euro en vrachtwagens ongeveer het dubbele.

De minister is niet bang dat automobilisten de tolwegen gaan mijden: „Deze wegen bieden tijdswinst, dus dat kan een overweging zijn voor bestuurders om tol te betalen. In het buitenland zie je dat ook, dus waarom zou het hier niet werken? Bij beide projecten stopt de tol na 40 jaar. Eerder gebeurde dat ook met de Westerscheldetunnel.”

Bedrijfsleven

Het bedrijfsleven in de regio Rotterdam verwelkomt de keuze voor de Blankenburgtunnel. „De keuze voor deze variant levert de meeste winst op voor verkeer en economie in de Rotterdamse regio. Daarnaast draagt een extra oeververbinding bij aan het bereikbaar houden van de regio in geval van calamiteiten”, aldus zeven ondernemersorganisaties, waaronder VNO-NCW, MKB Nederland, TLN , EVO en Deltalinqs.

Zij roepen het kabinet snel te starten met de aanleg zodat de tunnel wat hen betreft al in 2018 kan worden opgeleverd.

Havenbedrijf Rotterdam zegt eveneens verheugd te zijn en noemt de nieuwe tunnel niet alleen voor de haven, maar voor de hele regio van groot belang. „Naar verwachting is maar een derde van het verkeer op het Blankenburgtracé gerelateerd aan de haven”, aldus het havenbedrijf in dat verband.

VVD

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot kan zich grotendeels vinden in de plannen voor nieuwe snelwegen bij Rotterdam, maar hij wil wel dat alles op alles wordt gezet om die wegen tolvrij te maken. Dat zei hij woensdag in reactie op de plannen die minister Schultz van Haegen presenteerde.

Aptroot hoopt dat toekomstige aanbestedingsmeevallers gebruikt kunnen worden om de aan te leggen weg tussen de A13 en de A16 tolvrij te houden. Wat betreft de Blankenburgtunnel hoopt hij op het bedrijfsleven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer