„Laag water vergt logistieke creativiteit”
ROTTERDAM (ANP) – Het lage waterpeil in de rivieren speelt vooral binnenvaartondernemers met grote schepen parten. In Nederland zelf gaat het wel, maar in Duitsland is de Rijn tussen Koblenz en Mannheim inmiddels te ondiep voor de grootste schepen.
„Het vergt de nodige creativiteit van de logistieke planners om de lading op de plaats van bestemming te krijgen. Je kunt dat doen door kleine schepen te charteren of door over te stappen op vrachttreinen”, zei een woordvoerder van Bureau Voorlichting Binnenvaart.
In het algemeen geldt dat de binnenvaart wel vaart bij laag water, juist omdat er meer schepen moet worden ingezet om de lading te kunnen vervoeren. Dat is gunstig voor een sector die al jaren wordt geplaagd door overcapaciteit.
Het positieve effect blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de binnenvaart lag in het tweede kwartaal op jaarbasis 20 procent hoger en dat was mede te danken aan de lage waterstanden in die periode. De overcapaciteit nam af en de vrachtprijzen stegen fors.
Dit jaar is uitzonderlijk wat periodes met lage waterstanden betreft, met een absoluut laagterecord dat woensdagmiddag door Rijkswaterstaat in de Rijn bij Lobith werd gemeten. De verwachting is dat de omzet van de binnenvaartsector over heel 2011 hoger uitkomt, al zal het niveau volgens marktvorsers nog altijd procentpunten beneden dat van 2008 liggen.