Webfish Awards voor beste christelijke websites uitgereikt
UTRECHT – De beste christelijke website van 2011 is staatgeschreven.nl. Als tweede en derde eindigen tuimeltekst.nl en creatov.nl. De prijzen voor de beste sites van plaatselijke kerken gaan naar de pioniersplek Noorderlicht van de Protestantse Kerk in Breda, Witte Kerk in Nieuw-Vennep en de Lutherse kerk in Zwolle.
Dat is donderdagmiddag bekendgemaakt bij de uitreiking van de Webfish Awards, een jaarlijkse wedstrijd waarbij de beste christelijke websites worden uitgekozen.
Een aanmoedigingsprijs voor het gebruik van sociale media gaat naar de Protestantse Kerk op Facebook, een initatief van predikant ds. Fred Omvlee.
De Webfish Awards zijn een gezamenlijk initiatief van de IKON, Isidorusweb, de Protestantse Kerk, de Raad van Kerken, Leve de Kerk, FKT Universiteit van Tilburg en de Protestantse Theologische Universiteit. Met deze prijs willen zij christelijk Nederland en Vlaanderen uitdagen hun internetsites te blijven ontwikkelen en verbeteren.
De prijs werd voor het eerst uitgereikt in 2008. De award wordt uitgereikt voor twee categorieën: Websites van plaatselijke kerken en parochies en overige christelijke websites. Dit jaar is er voor het eerst een aanmoedigingsprijs voor gebruikmaken van sociale media
Erik van den Berg van Isidorusweb, een rooms-katholieke kerknieuwssite die kerken adviseert bij gebruik van internet, schetste dat de kwaliteit van kerkelijke websites toeneemt. Toch vielen van de honderd voor de prijs aangemelde websites er zo’n tachtig af, die volgens Van den Berg onvoldoende inspelen op de behoeften van bezoekers en vaak een amateuristisch karakter hebben.
Desondanks doet Nederland het volgens Van den Berg het „veel beter” dan Duitsland, waar de Webfish Award al sinds 1997 bestaat. Het Verenigd Koninkrijk loopt echter voor op ons land. De site regenerationchurch.co.uk noemt hij als goed voorbeeld van hoe de kerk zich met vormgeving op internet kan onderscheiden. Visiteasterlive2011.com is een voorbeeld van hoe je met je eigen paasverhaal de waarde van Pasen kunt doorgeven.
De jury van de Webfish Award keek onder meer naar gebruiksvriendelijkheid, het concept achter een site, de vormgeving en naar in hoeverre de sites de eigen kerkelijke gemeente stimuleert tot het versterken van de onderlinge band. Ook de mate waarin het Woord wordt verspreid en de maatschappelijke betrokkenheid van de sites is meegewogen.
Tijdens de bijeenkomst donderdag in Utrecht vertelde Robin Effing, social media expert Universiteit Twente en betrokken bij de Plegchelmus Parochie in Losser/Oldenzaal, over het eerste wetenschappelijk onderzoek naar sociale media in kerk. „Hoe vertel je over Christus? Dat is een belangrijke vraag.” Hij ontwikkelde samen met Eric van den Berg van de website Isidorusweb een lesprogramma over sociale media.
Sociale media vervullen volgens Effing blijkbaar een rol in het gat dat er in de moderne maatschappij valt in contacten tussen mensen. Hij bekeek in zijn parochie welke sociale media werden gebruikt en ontwikkelde een meetsysteem om te kijken hoe actief mensen participeren. Die cijfers vergeleek hij met de communityparticipatie: Hoe mensen betrokken zijn bij een gemeenschap. „Mensen als zanger Justin Bieber hebben een enorme achterban op Facebook. Maar het meest actief op deze sociale netwerksite is de groep ”Jesus Daily”.”
Ds. Janneke Nijboer, predikant van het missionaire project Noorderlicht, een pioniersplek van de Protestantse Kerk in Breda hield een lezing over interactief pionieren. Haar website werd gekozen tot beste plaatselijke kerkenwebsite. Toen haar gemeente startte, dacht ze „een glanzende website te bouwen, met daarin een wervend aanbod.” Maar ze leerde: als je werkelijk in contact wilt komen met mensen, kun je niet aanbodgericht te werk gaan. „De kerk moet kijken wat mensen interessant vinden. Wat is relevant voor ze om te ontdekken op geloofsgebied? Dat betekent: online met mensen in gesprek gaan.”
Op de website noorderlichtbreda.nl is er een mogelijkheid voor bloggen, bidden en inspiratie geven en kan overal op gereageerd worden. Ds. Nijboer: „Als er rumoer ontstaat op de site kun je dat gebruiken als startpunt van de vraag: Wat kunnen we aanbieden? We gaan niet uit van een Bijbelrooster, maar spelen in op wat mensen inbrengen.”
Kerken zijn volgens de predikante te snel geneigd om „bedremmeld achter te blijven” als ze de snelle ontwikkeling zien van internet. „Natuurlijk is rust een mooie niche die de kerk kan bieden, maar met alleen dat aanbod lukt het ons niet om alle mensen nabij te zijn. Noorderlicht wil dus dynamisch inspringen op behoeften.”
Praktisch zijn er wel bezwaren, schetst ze. „Voor je het weet, zijn er vooral bekenden aan het woord. Terwijl we mensen willen bereiken in Breda die onbekend zijn met de kerk en de Bijbel. Daarom is de kerk ook actief op Hyves, om jongeren te bereiken, Facebook om in contact te komen met ouderen en LinkedIn, om ook zakelijke contacten aan te spreken.”
Ds. Nijboer hoopt dat kerken mensen vinden die namens de kerk actief willen zijn op sociale media. „Onderschat niet de waarde van nabijheid op het web. Er is heel veel eenzaamheid onder mensen die actief zijn op internet.” Antwoorden in 140 tekens, het maximumaantal in een twitterbericht, kan niet altijd, aldus de predikant. „Maar uit de twittercontacten ontstaan gesprekken over het dienen van God.”
De uitreiking van de Webfish Awards is terug te kijken op videowebsite Ustream
De winnende websites:
Aanmoedigingsprijs sociale media:
Protestantse Kerk op Facebook, een initiatief van predikant ds. Fred Omvlee. Kerken doen er volgens de jury goed aan ook op sociale media actief te zijn. Er is nog teveel eenrichtingsverkeer en naarbinnengerichtheid. Het meest effectief is echter het actief bijhouden van de Facebookpagina, wat ds. Omvlee volgens de jury doet, en regelmatig plaatsen van nieuwe inhoud.
Websites van plaatselijke kerken en parochies.
Gouden webfish (eerste prijs):
Spelen met geloof, de website van Noorderlicht Breda. Fraai en inhoudelijk sterk, volgens de jury, ook voor zinzoekers die de weg nog niet gevonden hebben. Er wordt „uitstekend gecommuniceerd via sociale media. Ook op internet blijkt de gemeente goed te kunnen pionieren.”
Zilveren webfish (tweede prijs):
De Witte Kerk in Nieuw-Vennep en Burgerveen. De site is volgens de jury één van de beste kerkelijke websites in Nederland, door de volledigheid, met desalniettemin aandacht voor bescherming van de privacy van gemeenteleden.
Bronzen webfish (derde prijs):
Lutherse gemeente Zwolle. De site geeft volgens de jury een uitstekend zicht op wat de gemeente doet, in woord en beeld. Het blog op de site wordt gezien als positief punt. Verbeterpunt is de integratie van sociale media en de gerichtheid op nieuwe kerkgangers.
Overige christelijke websites.
Gouden webfish (eerste prijs):
Staatgeschreven.nl. De makers van de site proberen een brug te slaan tussen orthodoxe en liberale theologie. Ze nemen een Bijbeltekst en geven daarop hun eigen visie. Dat slaat goed aan, de website wordt goed bezocht. Ook technisch is de site een voorbeeld: De WordPress-templates zijn goed gekozen, aldus de jury.
Zilveren webfish (tweede prijs):
Tuimeltekst.nl van predikant Aart Mak. De site is geheel gevuld met teksten via de berichtendienst Twitter. „Het zijn inspirerende teksten, die mensen aan het nadenken zetten zonder een christelijke boodschap te willen opdringen.” De site is volgens de jury „innovatief. Het concept is direct duidelijk en briljant gevonden.”
Bronzen webfish (derde prijs):
Creatov.nl, de website van mediainnovater bij Agape en baptistenvoorganger Wouter van den Toorn. Een strak vormgegeven site, met verrassende en bondige artikelen, meent de jury. „Verplichte koek voor alle christelijke webmasters.”
Eervolle vermelding:
Seksueelmisbruik.info. Deze website brengt mannelijke slachtoffers van seksueel misbruik met elkaar in contact. Ze blinkt volgens de jury niet uit in vormgeving, maar wel in functie.